ד"ר מרדכי קידר
ד"ר מרדכי קידרצילום: אלירן אהרון

האגודה לזכויות האזרח בישראל מביעה באופן מפתיע הערב (רביעי) תמיכה בד"ר מרדכי קידר וקוראת לאוניברסיטת בר אילן להימנע מצעדים נגדו.

במכתב ששלחה להנהלת האוניברסיטה כתבה האגודה כי הדברים של ד"ר קידר בנוגע לרצח ראש הממשלה רבין ז"ל נאמרו מחוץ לכותלי המוסד האקדמי וכי המרצה לא התיימר לייצג את האוניברסיטה.

"שמענו בדאגה רבה על החלטת האוניברסיטה לזמן את ד"ר מרדכי קידר לוועדת משמעת, להשעותו
מייצוג האוניברסיטה בכנסים בחו"ל ולמנוע את השתתפותו בכנס בדרום אפריקה כנציג האוניברסיטה. ד"ר מרדכי קידר הוא מזרחן וחבר סגל במחלקה לערבית באוניברסיטה. אתמול הוא
השתתף בהפגנה בכיכר גורן בפתח תקוה, שאורגנה על ידי מי שתומכים בראש הממשלה ומתנגדים להעמדתו לדין", כתב עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה.

"ד"ר קידר נאם במהלך ההפגנה ובין היתר אמר כך: "מי שרצח את רבין היה אדם שראשי התיבות של שמו הן י.ר. מי שעמד מאחורי העניין הזה כנראה פוליטיקאי מוביל שרצה לחסל את יצחק רבין מכיוון
שהוא רצה לצאת מהסכמי אוסלו...הוא קרא "להסיר את הכותרת השקרית 'סודי ביותר' מעל המסמכים שלא משתלבים עם התיאוריה שהימין רצח את רבין. הגיע הזמן. 24 שנים שהימין מוכפש, שהאוניברסיטה שלי בר אילן, מוכפשת, שכולנו מוכפשים בגלל מה שאולי לא יגאל עמיר עשה", הוסיף.

במכתבו לאוניברסיטה טען עו"ד יקיר כי החלטתו של קידר להפיץ תיאוריית קונספירציה "תמוהה ופסולה", וציין כי אם הדברים היו נאמרים במסגרת אקדמית, היה מקום לבחון את התאמתו של המרצה לתפקיד לימודי, אך מכיוון שזה אינו המקרה, אין מקום להטיל עליו סנקציות משמעתיות. גם בנוגע לביטול השתתפותו של קידר בכנס בדרום אפריקה, טענה האגודה כי אין מקום לנקוט בצעד כזה.

"צעדים אלה מהווים פגיעה פסולה בחופש הביטוי ובחופש האקדמי. לפיכך נבקשכם לדאוג לכך שהדיון המשמעתי אליו זומן ד"ר קידר והשעיית השתתפותו בכנסים בחו"ל יבוטלו".

מוקדם יותר זימנה רקטור אוניברסיטת בר-אילן, הפרופ׳ מרים פאוסט, את ד"ר קידר לוועדת המשמעת בעקבות דבריו בהפגנה בפתח תקווה, ולפיהם לא יגאל עמיר רצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז''ל.

קידר אמר לכאן רשת ב' כי בכוונתו להתפטר מתפקידו, "אם האוניברסיטה תזמן אותי לוועדת משמעת – אגיש מכתב התפטרות באותו רגע. שראש המחלקה תתחיל לחפש מרצה מחליף".

מוקדם יותר החליטה הנהלת האוניברסיטה להשעות את קידר מייצוג רשמי של האוניברסיטה בכנסים בחו"ל, ולכן הוא לא ישתתף בשבוע הבא בכנס שייערך בדרום אמריקה.

''הנהלת אוניברסיטת בר אילן מגנה בכל תוקף את הדברים של ד"ר קידר. הדברים נאמרו על דעתו בלבד ואינם מייצגים את האוניברסיטה ואנשיה. אנו סבורים שאין מקום להתבטאויות מסוג זה בחברה הישראלית", נמסר מבר אילן.

גם ראש הממשלה נתניהו הסתייג לחלוטין מנאומו של קידר בהפגנה שנועדה להביע תמיכה בנתניהו. "ראש הממשלה מגנה את דברי ההבל ביחס ליגאל עמיר, רוצחו של יצחק רבין ז"ל, נמסר מטעמו.

קידר אמר בנאומו בכיכר גורן כי יגאל עמיר ככל הנראה לא האדם שרצח את ראש הממשלה המנוח. "לפני 24 שנים קרה הרצח של יצחק רבין ראש הממשלה ז"ל, והניסיון להסתיר את מה שקרה אז נמשך עד היום הזה", אמר קידר.

"האשמת הימין ממשיכה עד היום הזה. ואיך אני יודע שזו השתקה? 25 שנה הייתי בחיל המודיעין. ראיתי עשרות אלפי מסמכים שכתוב עליהם 'סודי ביותר'".

"למה 'סודי ביותר'? ביטחון מקורות, לא לשרוף מקורות. גם מסמכים לא חשובים - 'סודי ביותר'. גבירותיי ורבותיי - חלקים גדולים מחקירת רצח רבין נמצאים עד היום כמסמכים סודיים ביותר".

לדברי קידר, "האדם שרצח את רבין היה אדם שראשי התיבות של שמו הן י"ר. מי שעמד מאחורי העניין הזה הוא כנראה פוליטיקאי מוביל, שרצה לחסל את רבין מכיוון שהוא רצה לצאת מהסכמי אוסלו".

"אני קורא מכאן להסיר את הכותרת השקרית 'סודי ביותר' מעל המסמכים שלא משתלבים עם התאוריה שהימין רצח את רבין. 24 שנים שהימין ואוניברסיטת בר אילן מוכפשים, בגלל מה שאולי לא יגאל עמיר עשה. הוא יושב בכלא בבידוד, למה בבידוד? כדי שלא יגיד את האמת לאף אחד. גבירותיי ורבותיי, מכאן לחקירה האמתית על רצח רבין".

נאומו של קידר עורר סערה וגרר מתקפה משמאל. ח"כ סתיו שפיר אמרה כי ''ביבי תומך בהפגנה שאחד מנואמיה טען שיגאל עמיר לא רצח את רבין. מפתיע שהרוצח בעצמו עוד לא הוזמן לשלוח נאום מהכלא כדי לגבות את טענת נתניהו על רדיפת מערכת האכיפה את "הימין".

''אין מוסר או קו אדום. איזה אמון אפשר לבנות עם ביבי? המשימה הכי חשובה היא להרחיק את האיש המסוכן הזה מכל מוקדי הכוח", הוסיפה.

ח"כ עמיר פרץ, יו"ר מפלגת העבודה, הגיב: ''נתניהו ותומכיו שוב עולים למרפסת בכיכר ציון. הפה הוא של קידר, האוירה היא אווירת נתניהו. לקח הרצח לא נילמד וההסתה נמשכת. לא ניתן יד לשכתוב ההסטוריה על ידי אותו המחנה שההסתה שהוביל הביאה לרצח. העבודה בראשותי תמשיך להלחם על דרך רבין, ולהביא תקוה עם דגל השלום לצד דגל הצדק החברתי''.