אבן דרך חשובה בהקמת שייטת 13 וזרוע הים
אבן דרך חשובה בהקמת שייטת 13 וזרוע היםצילום: דובר צה"ל

בנמל יפו התקיים השבוע טקס חשיפת ״חץ דורות״ לציון הסיוע האיטלקי לצה״ל במבצע להטבעת אוניית ״האמיר פארוק״ במלחמת העצמאות.

בטקס נכחו מפקד שייטת 13 אל''מ ד', רח״ט קשרי חוץ של צה״ל תא''ל ארז דוד מייזל, נספחי ההגנה וקונסול איטליה, סגן עירית ת״א-יפו, רס״ן (דימוס) זלמן אברמוב שהשתתף במבצע להטבעת האונייה, משפחות הלוחמים שהשתתפו במבצע ואנשים ששירתו בפלי״ם.

פרויקט ״חץ הדורות״ הינו פרויקט מורשת לציון תרומת שיתוף הפעולה הבינלאומי - אזורי לקידום האינטרסים של מדינת ישראל ויעדי צה״ל.

״החץ״ מציין את השותפות האיטלקית-ישראלית מטרום הקמת המדינה, במהלך מלחמת העצמאות ועד ימינו אנו בו קיים שת״פ צבאי בין שתי הצבאות ואיטליה מהווה שותפה מרכזית בהבטחת השלום עם מצרים באמצעות תמיכתה ב-כמ״ר (כוח משקיפים רב לאומי בסיני, MFO).

״האמיר פארוק״ הייתה אוניית מלחמה שישמשה כאוניית הדגל של הצי המצרי ונחשבה לאונייה החמושה ביותר שלו. היא הוטבעה ב-22 באוקטובר 1948 ע״י צוות לוחמים בפיקוד האלוף יוחאי בן-נון ז״ל (שאומן ע״י מדריך קומנדו ימי איטלקי, פיורנצו קפריוטי) מול חוף עזה באמצעות סירות נפץ של חיל הים הישראלי מעודפי הצבא האיטלקי ממלחמת העולם השנייה.

הספינה התגלתה ע"י המודיעין הישראלי בעודה מורידה נשק ותחמושת לחופי רצועת עזה. בעקבות המידע על הימצאות "האמיר פארוק" מול חופי רצועת עזה זרוע הים תכננה מבצע להטבעת הספינה.

על פעולת ההטבעה המוצלחת זכה יוחאי בן-נון ז״ל באות גיבור ישראל (שהקים את יחידת הקומנדו הימי בנמל יפו ולימים היה מפקדה הראשון של שייטת 13 ובהמשך מפקד חיל הים).

מפקד שייטת 13, אל״ם ד׳ אמר בטקס השבוע: "בתאריך ה-22 באוקטובר 1948, ישראל החלה בהתקפה ימית כנגד הצי המצרי. ספינת הנשק אל אמיר פארוק הוטבעה על ידי סירות נפץ. היה זה מבצע אמיץ שהיווה אבן דרך חשובה בהקמת שייטת 13 וזרוע הים הישראלית בפיקודו של יוחאי בן נון ושניים מהשותפים למבצע, ורדי ואברמוב (שעמנו היום). סירות הנפץ הגיעו מאיטליה יחד עם המדריך האיטלקי - קפריוטי אשר תרם תרומה משמעותית למוכנות הכוח למשימה.

"מבצע זה היווה את הגנטיקה וערכיה של השייטת, כמו אז כך גם היום כל דור ואתגריו הוא. אני מצדיע למייסדים וזוכר את שיתוף הפעולה האיטלקי, זוהי המורשת וההיסטוריה של שייטת 13 שבינואר ימלאו 70 שנה להקמתה", הוסיף ד'.