הנבואה רודפת את הנביא, לא הנביא רודף אחר הנבואה
הנבואה רודפת את הנביא, לא הנביא רודף אחר הנבואהצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה אירח הערב (ראשון) את חוג התנ"ך ה-28 של מיזם 929, בנושא "קולם של הנביאים".

באירוע השתתפו הרב בני לאו מראשי מיזם 929, האמיר מוחמד שריף עודה, ראש הזרם האחמדי בתנועה האסלאמית, הרב יובל שרלו, המשוררת נעמה שקד ונציגי עמותת "אור למשפחות".

בפתח דבריו התייחס הנשיא לנושא החוג הנוכחי, "קולם של הנביאים", וסיפר על מקום הנבואה: "נדמה שהימים הללו טובים לנביאים. יש באוויר געגוע לתפקיד הזה. פעמים רבות בתקופה האחרונה נשאלתי מה לדעתי עומד לקרות במערכת הפוליטית, מה אני מנבא שיקרה. בתשובה, אני מזכיר בכל פעם שהנבואה מאז חורבן הבית, נלקחה מהחכמים, ושתפקידנו בעת הזו אינו לנבא, אלא לפעול כדי שחוסר הוודאות יתפוגג בקרוב, ושבקרוב מאוד תקום ממשלה שתשרת את הישרגאלים והישראליות כולם''.

"נביאי אמת, שראו נכוחה את המציאות ופעלו בשם הצדק והיושר כשהם קוראים בשם האל, זכו פעמים רבות להתעלמות או חלילה לבוז ולגנאי", המשיך הנשיא ואמר עוד "אחד הביטויים הידועים על נביאים, אם לא הידוע שבהם, הוא הביטוי 'אין נביא בעירו'. הפירוש הרווח לביטוי הוא כי נביאים או מי שמקדימים את זמנם לא זוכים בדרך כלל להכרה והערכה בסביבתם, אלא - אם בכלל - במקומות מרוחקים מאוד. אני מבקש היום להציע התבוננות מעט אחרת על ביטוי זה".

הנשיא הוסיף: "הנבואה רודפת את הנביא, לא הנביא רודף אחר הנבואה. הרדיפה הזו של קול ה', היציאה הזו, מהבית, מהמקום השליו, המוכר, מסמלת את מהות הנבואה בקרב נביאי ישראל. הנבואה הישראלית, היא זו שעליה אפשר לומר לא שאין נביא בעירו, אלא ש'אין נביא בעורו'. כדי להיות נביא, כדי לשאת חזון שרואה את התמונה הגדולה אבל גם את כל הפרטים שבה; כדי לראות כל אדם ואדם ועוד יותר את מי שנמצאים בשולי התמונה, מחוץ לפריים; כדי להתעקש לעמוד לצד הצדק, השלום והיושר, גם בתקופות קשות, גם מול אוזניים ערלות ועיניים עצומות; כדי לעשות את כל אלה, ונביאי ישראל עשו את כל אלה חייב הנביא להיות אדם שיוצא מעורו. הנביא חייב להיות אדם שמסוגל לראות אחרת, שמסוגל להרגיש אחרים ממנו".

"אני מבקש לאחל לעצמנו שגם אם לא יוקמו עוד נביאים, נוכל ללמוד בעצמנו איך לצאת מעורנו, איך לשים את עצמנו בעור האחר, וכך להמשיך ולקיים לפחות חלק מהמהות שמילאו נביאי ישראל", חתם הנשיא את דבריו.