הרב מדן בכנס ירושלים
הרב מדן בכנס ירושליםניסים לב

הרב יעקב מדן מראשי ישיבת הסדר הר עציון שבאלון שבות, סיפר בצהריים (שני) בראיון לרשת ב' על הרגע בו שמע שרבין נורה ונרצח, ועל תחושותיו באותו הלילה ואחריו.

"נתתי שיעור בתנ"ך, שיעור קבוע, וכשיצאתי מהשיעור התבשרתי על מה שקרה. התחושות היו קשות מאוד גם בגלל עצם האירוע, גם בגלל שעשה אותו יהודי שומר מצוות, שלא הכרנו אותו ולא ידענו מיהו, וגם בגלל ההתקפה עלינו מכל הכיוונים, מ-360 מעלות, שהפכה את כולנו כביכול לאשמים ברצח הזה", ציין הרב מדן.

הרב מדן התייחס גם לאווירה בציבור הדתי ערב הרצח, "האווירה לפני הרצח היתה קשה מאוד. אנחנו קברנו את מתינו יום יום, בגלל דברים שקשורים להסכמים האלה, הסכמי אוסלו, זכינו לביטויים של זלזול על מה שקורה לנו, על מה שאנחנו עוברים, כשידידנו חיים מזרחי נרצח ראש הממשלה אמר: 'לא אמרתי לו ללכת למכור ביצים'. כשהתפוצצה מכונית תופת ליד אוטובוס בדרך לבית אל והיו 27 פצועים אמרו 'צריך לזכור שזה לא קרה אצלינו'. כשנרצחו נחום הוס ויהודה פרטוש, נהג אגד, אמר שר בכיר בממשלה 'אנחנו לא צריכים להגן עליהם כמו שאנחנו מגנים עלינו'. אנחנו קברנו את מתינו יום יום, שעה שעה, היתה אווירה קשה, אני חושב שבאווירה הזו, בלחץ הזה, אני חושב שנאמרו גם ביטויים חריפים אצלינו".

עם זאת, הרב מדן דחה את הטענה שיגאל עמיר רצח את רבין בעידודם של רבנים, "היה היתר לעצור את הסכמי אוסלו, נכון. לרצוח את רבין - חס וחלילה, לא היה אף רב שנתן לזה לא היתר ולא רמז של היתר, יגאל עמיר עשה את הדברים על דעת עצמו בלבד".

הרב מדן הוסיף והזכיר את הקושי שחוו תושבי יו"ש בימי אוסלו, "האווירה היתה מאוד קשה, אווירה של מאבק על החיים, לא היתה שם הכרעה של העם ולא דמוקרטיה. להסכמי אוסלו ב' לא היה רוב עד ששיחדו שני חברי כנסת לפרוש מהמפלגה שלהם, גונן שגב שכולנו יודעים את טיבו ואלכס גולדפרב, חוקקו חוק מיוחד שיוכלו לפרוש מהמפלגה למרות שלא היה להם שליש, בסוף זה עבר בגללם ברוב של 61 מול 59. היתה לנו תחושה שאיש לא רואה את הבעיה שלנו, איש לא מחפש דמוקרטיה, איש לא מחפש בנושא הזה צדק ובהחלט נאמרו ביטויים קשים".

אולם, הרב ציין כי בדיעבד צריך היה להיזהר מלהשמיע את הביטויים שנשמעו באותם הימים, "היום כולנו חכמים יותר ומבוגרים יותר. אז לא העלינו דברים כאלו על הדעת. יש הבדל בין להגיד ביטוי בשפה ההלכתית ובין לעשות עם זה משהו. יגאל עמיר לא עשה את מה שעשה בגלל דין רודף. בסך הכל אני חושב שהחברה הישראלית עברה מאז כברת דרך טובה. בתקשורת זה פחות מצוי אבל ברחוב ובחברה כן. עסקנים תמיד התפרנסו מן המחלוקת וסליחה שאני אומר - גם עיתונאים, אבל יש מאז המון דברים מחברים בעם שלנו ולא הייתי מזלזל בזה".