הדמיית הרכבל
הדמיית הרכבלצילום: הרשות לפיתוח ירושלים

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (שני) את תוכנית הרכבל לכותל שיזם משרד התיירות.

התכנית מציעה פתרון לבעיית הנגישות לאגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה (אזור הכותל, שער האשפות, עיר דוד) ותיתן מענה למטיילים, תושבים ולתיירים.

על פי הערכות מבקרים בעיר העתיקה וסביבתה הקרובה בממוצע כ-135,000 מבקרים בשבוע, מתוכם כ-24,000 תיירים, אומדן שגדל מדי שנה. מבין המערכות להסעת המונים, מערכת הרכבל המוצעת מספקת קיבולת של כ-3,000 נוסעים לשעה לכיוון, בקרוניות של 10 נוסעים הנעות ברצף לשני הכיוונים בזמן של כ-4.5 דקות לכיוון.

המטרה העיקרית ליישום פרויקט הרכבל לאזור הכותל ולשירות האגן הדרומי של העיר העתיקה, היא לאפשר את שיפור הנגישות לעיר העתיקה וכתוצאה מכך, להקל באופן משמעותי על הגודש התנועתי הבלתי נסבל הקיים היום בשגרה, וקל וחומר בימי חג ומועד.

יחד עם זאת, הרכבל אינו מהווה הפתרון היחיד שייתן מענה לעומס התחבורתי באזור והוא חלק ממערך כולל של פתרונות משולבים שיזינו את הרכבל ויפחיתו את תנועת כלי הרכב באזור.

שר האוצר משה כחלון אומר כי "הכותל כיום אינו נגיש מספיק לכלל הציבור. אלפיים שנה חיכינו לכותל המערבי, ולא יתכן שבגלל עומסי תנועה רבבות ימנעו מלהגיע לכותל כדי להתפלל, לטייל ולהשתתף בטקסים צבאיים ולאומיים".

"הרכבל ינגיש את הכותל לאותם המונים שרוצים להגיע כיום לכותל ופשוט לא יכולים. מדובר כאן על פרויקט לאומי שהוא מעבר לתשתית תחבורתית ותיירות, אלא פרויקט חברתי שינגיש את הכותל לכל מי שרק רוצה להגיע", דברי כחלון.

השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת, זאב אלקין הוסיף, "אני שמח שהצלחנו היום לעבור עוד שלב חשוב בקידום תוכנית הרכבל לעיר העתיקה. מדובר בפרויקט אסטרטגי לקידום התיירות באגן העיר העתיקה בירושלים, ושלב אחרי שלב אנחנו הופכים חזון למציאות חדשה, ובקרוב הדרך אל הכותל המערבי ולאתרים חשובים אחרים בירושלים העתיקה יהיו נגישים יותר".