המ"מ, הותקלת!
המ"מ, הותקלת!צילום: דובר צה"ל

סגן נעה הימברג, קצינת המבצעים המיוחדים של חטמ"ר אפרים, חיה את תחום הפעילויות ההתקפיות של איו"ש כבר קרוב לשנה.

"אני מתעסקת בכל פעילות הסיכול בחטיבה, שהן בעיקרון - כל דבר שקורה מרגע שיורד החושך", היא מסבירה, "בין אם מדובר בכניסה לכפר לשם חיפוש אמל"ח ובין אם מדובר במעצר של פעיל חמאס שעשה פיגוע - אני עומדת מאחורי הקלעים ודואגת לשת"פ בין החטיבה לגדודים ולעירוב היחידות המיוחדות".

מתוך ההתעסקות הסיזיפית והאינטנסיבית בתחום הזה, שלעולם לא נגמר, התגבשה במוחה של סגן הימברג הבנה משמעותית - דווקא מתוך החטיבה שבה היא מבצעת את תפקידה. "אנחנו חזקים מאוד בהשתלמויות קצה מבצעי. ללמד איך מסיירים, איך עושים צ'קפוסטים נכון, קרב מגע, אבל בנושא העבודה שלי הרבה זמן לא עסקנו בהעמקה מבחינה מקצועית. היה לי חשוב ליצור אימון שמתעסק בנושא ההתקפה וייתן למפקדים שתחת המ"מ כלים שיעזרו להכשיר את החיילים ולהפוך אותם לטובים ביותר בתוך המערך ההתקפי הלילי שלנו".

כל המ"מים שנמצאים כעת בקו בחטמ"ר - מפקדי גדוד נחשון של חטיבת כפיר ושל הגדודים "שחר" ו"קדם" של חטיבת החילוץ, כונסו ליום שנקרא 'יום התקפה'. "הוא התחיל במטווחים של שלוש שעות, אבל לא סתם מטווחים", מפרטת הקמ"מית, "ייעדנו את סוג המטווח למצב שאתה עלול להיתקל בו כמפקד או לוחם בתוך יעד - בית שמבצעים בו חיפוש או מעצר. אנחנו בדרך כלל מתאמנים בירי מדויק לטווח רחוק, אבל באיו"ש אתה כמעט תמיד תהיה קרוב מאוד לאיום, ורצינו להתאים את צורת הירי למצבי האמת".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

המטווחים בוצעו מטווח קרוב במגוון מצבים. "חשוב להבין שכיום באופן כללי בצה"ל, ובעיקר באיו"ש, יש המון התעסקות של אוכלוסייה מול אוכלוסייה ופחות של צבא מול צבא", מוסיפה הקמ"מית, "לכן - רצינו להראות למ"מים גם באמצעות המטווחים וגם באמצעות התרחישים בהם תרגלנו אותם, לא רק איך נענים לאיום, אלא גם איך מאמנים את הכוח שלך לקראתו".

"לאילו משימות אני בונה את האימון של הלוחמים שלי? מה הסכנה ואיך אני עונה עליה?", היא ממשיכה, "רצינו לגעת בקליעה, אבל בצורה המהירה ביותר, תנועה בתנאי לחימה שונים, חשיבה של לוחם בשטח, ולבסוף - ירי רטוב בתוך מבנה שמדמה מצב בו יורים עליך בתוך יעד".

המפקדים מתחלקים לקבוצות. קבוצה אחת התאמנה בלש"ב הרטוב במתקן אדם - המקום היחיד שמאפשר כיום לירות כדורי אמת בתוך מבנה, והחלק השני עסק באימון לש"ב יבש עם דימוי אויב והתקלות. "הלוחמים לא רגילים לסוג האימון הזה, בעיקר לא לרטוב, היה לנו חשוב לתת להם את התחושה של התמודדות עם זה בפועל ואת היכולת לעשות את זה נכון", הקמ"מית מרחיבה, "הכרחי להבין איך עובדים נכון במרחב צפוף כי זה התוואי היחיד שהם מתמודדים איתו בכפרים״.

״התרגיל הרטוב מדמה התקלה של ירי בתוך בית, והיבש מדמה ירי בתוך כפר עם אוכלוסיה אזרחית צפופה. בימוי האויב מוקמו בפוזיציות בלתי צפויות בהתאם לתרחיש״, מציגה סגן הימברג, ״המתאר הוא מתאר הפתעה - ירי פתע ליד אזרחים, חוליית ירי מתוכננת, מחבל בודד שפותח בירי בתוך חדר סגור. המטרה היא לחדד הכול - לראות שהם רואים הכול, מזהים הכול, מגיבים להכול, ומפעילים שיקול דעת בכל סיטואציה״.

לאחר מכן נערך שיעור מעצר שהעבירו הלוט"ר, ושיעור של לוחמות עוקץ בנושא עבודה עם כלבי אמל״ח, הממשק עם הלוחמים ואיך להתנהל בצורה האופטימלית כש׳סוגרים על איתור׳.

הקמ״מית מסכמת במבט קדימה את היום, היא שואפת להמשיך ולהטמיע את האימון בתדירות גבוהה יותר בחטיבה וככלל. ״הדבר המרכזי שהייתי רוצה שייקחו מכאן הוא התרגול״, היא חותמת, ״רק על ידי אימון שמדמה מצב אמת נצליח לבצע את המשימה באופן מיטבי, להבין את הטכניקות השונות בהתאם ליעד ולמיקום, ולסכל באמביציה כל איום פוטנציאלי. מתקן אדם והלוט״ר עזרו לנו מאוד להתאים את עצמנו להבנה הזו״.

״העובדה שהמ״מים הגיעו אחרי יום של משימות שוטפות ועדיין נתנו את כל כולם, מוכיחה לי את השאיפה שלי מהיום הזה״, היא חותמת, ״לשמור על דריכות גם אחרי העומס היומיומי - לשם צריך לכוון כדי להבטיח ניצחון״.