בית דין רבני
בית דין רבניצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

צעיר מאזור המרכז שהיה חייב כסף רב לשוק האפור נרצח וגופתו נעלמה בשנת 2005.

האיש הפעיל מספר חנויות להמרת מטבע חוץ, והיה חייב לשוק האפור סכום של 200 אלף ש"ח. הצעיר ירד מביתו שבמרכז תל אביב ובאמצעות תרגיל של "כיפה אדומה" שבו זומן למארב מתוכנן, הוא נחטף ונעלם.

חקירת המשטרה הממושכת הפכה בסופו של דבר לחקירת רצח למרות שגופתו כאמור לא אותרה מעולם, התיק נותר פתוח ואיש לא הועמד לדין.

בשנת 2009 ביקשה האישה להינשא, אלא שלפני בית הדין הרבני לא הובאו ראיות מספיקות על מותו של האיש. האישה זנחה את התיק והוא נסגר.

לאחרונה הכירה האישה גבר חדש וביקשה להינשא לו כדת משה וישראל. כל עוד לא נמצאה גופת הבעל אין ודאות כי הוא אכן נרצח, מה שמבחינה הלכתית הופך אותה למעשה לעגונה. האישה קבעה תאריך נישואין, וכך נוצר 'מירוץ' להתרתה בידי בית הדין.

בית הדין הרבני בתל אביב בראשות ראש אבות בית הדין, הרב זבדיה כהן, פנה למשטרת ישראל בבקשה לזמן את החוקרים לעדות כדי ללמוד את התיק ולהתיר את התסבוכת. בשל המידע החסוי והרגיש שבתיק המשטרה, פנה בית הדין ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וביקש שיאשר למשטרה לסייע לבית הדין באמצעות חומרי החקירה הרגישים. תוך זמן קצר נענה היועמ"ש לפניה ואישר למשטרה לסייע לבית הדין והמשימה הוטלה על פרקליטות מחוז ת"א אזרחי.

ביום שלישי האחרון הגיעו חוקרי המשטרה שטיפלו בתיק בליווי הפרקליטות לבית הדין הרבני בתל אביב, לדיון בו פרטו את הידוע להם במסגרת שנות החקירה.

לאחר בדיקות מעמיקות קבעו הדיינים הראב"ד הרב זבדיה כהן, הרב אריה אוריאל והרב חיים וקנין כי "על פי הערכה חד-משמעית של המשטרה המתבססת גם על חומר מודיעיני, האיש נרצח סמוך למועד היעדרותו. כדי לנסות להתיר את האישה הצעירה מעגינותה ולאחר מאמצים רבים וממושכים הוצג בפני בית הדין בתקופה האחרונה החומר המודיעיני המצוי בתיק החקירה. לאחר חקירה ודרישה מקיפה, משא ומתן הלכתי מעמיק והתייעצות עם גדולי תורה, בית הדין נענה לבקשתה של האישה להתירה מכבלי העיגון ופוסק כי על פי דין היא מותרת להינשא".

מאחר שלבני הזוג לא נולדו ילדים, האישה הייתה זקוקה לחליצה והיא נערכה תוך יומיים. ביום שישי האחרון התקיימה במרכז הארץ חתונתם של בני הזוג, לאחר שבית הדין הרבני הצליח לחלץ את אשת הנרצח מעגינותה.