מירי רגב
מירי רגבצילום: הלל מאיר/פלאש90

האגודה לזכויות האדם פנתה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, בדרישה שזו תבהיר לשרת התרבות, מירי רגב, כי בקשתה מראש עיריית מעלות לביטול הקרנת הסרט על עו"ד לאה צמל הייתה בקשה בלתי חוקית.

במכתב עליו חתום עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, נכתב כי על פי ידיעה שפורסמה בתקשורת "בעקבות פנייתה של שרת התרבות ראש העירייה הודיע למשרד התרבות על ביטול ההקרנה, אם כי הוא לא היה מוכן לאשר זאת לתקשורת".

לנוכח נתון זה סבור עו"ד יקיר כי "יש לראות בחומרה יתרה את פנייתה של שרת התרבות לראש העירייה".

נזכיר כי פניית השרה רגב לראש עיריית מעלות-תרשיחא, ארקדי פומרנץ, מגיעה לאחר שנודע על הכללתו של הסרט 'לאה צמל, עורכת דין' במסגרת פסטיבל 'דוקאביב' המתקיים בימים אלה בעיר. במקביל לפנייתה של השרה המבקשת מפומרנץ לבטל את הקרנת הסרט מתארגנים תושבים בעיר למחאה נגד ההקרנה.

במכתבו מזכיר עו"ד יקיר לדינה זילבר כי "במכתבנו אליך מיום 27.4.17 ביקשנו את התערבותך בשל סידרה של פניות של שרת התרבות לראשי ערים לדאוג לביטול אירועי תרבות בתחומם בשל תוכנם או למנוע תקציבים מאירועים אלה. בתשובתך מיום 5.11.2017 הבהרת באופן שאינו משתמע לשתי פנים שאסור לראשי רשויות מקומיות להתערב בתכנים האמנותיים ושאסור לשרת התרבות לפנות אליהם ולשדל אותם לפעול בניגוד לדין".

עוד כותב יקיר לזילבר כי "רק לאחרונה קיבל בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה עתירה שהגשנו וקבע, כי אסור לראש עירייה להתערב בתוכן האמנותי של מופעי תרבות אף אם הם מתקיימים במוסדות תרבות שבבעלות העירייה".

עו"ד יקיר מקפיד לבטא במכתבו את יחס ההערכה שהוא חש כלפי עו"ד צמל ומציין "בשולי הדברים אך לא בשולי חשיבותם: עו"ד לאה צמל עוסקת מזה למעלה מ-45 שנים בהגנה על זכויות האדם של פלסטינים בשטחים הכבושים, וכידוע כל נאשם זכאי לייצוג. אך כל זה כלל אינו רלבנטי להקרנת הסרט. הוא נקבע להקרנה בשל היותו יצירה קולנועית משובחת ובשל ערכו האמנותי. לא בכדי הוא זכה בפרס בפסטיבל דוקאביב שהתקיים באביב האחרון בסינמטק תל אביב".

לנוכח כל אלה מבקש יקיר מזילבר את התערבותה "הדחופה הן כדי להבהיר לשרת התרבות בשנית, כי היא פעלה בניגוד לדין והטעתה את ראש העירייה לסבור כי הוא מוסמך לפגוע בחופש הביטוי, והן כדי להבהיר לראש העירייה כי אין הוא מוסמך להתערב בתוכן האמנותי של פסטיבל דוקאביב".