תלמידי ישיבה
תלמידי ישיבהצילום: אהרון קרון, פלאש 90

זכות גדולה נופלת בחלקו של בחור שמגיע לישיבה מגיל 18 ומעלה. הוא נפגש עם עולם שלם של הבנות רוחניות, אידיאלים פרטיים וציבוריים, ציפיות לתיקון מידותי ומוסרי ודרך הלכתית מעשית שצריך לצעוד בתוכה ולאורה.

ומצד שני, העולם שבו הוא גדל בעבר וחי בהווה גם הוא עולם עשיר מלא בתובנות שכליות ונפשיות, מלא בגירויים חושניים ומציע ותובע הרבה מאוד פרקטיקה מעשית יומיומית. אך רובם המוחלט מעולם החול שפעמים רבות גם מנוגד לעולם הקודש.

בנוסף לכך, גם עולם הקודש, מרוב העושר שבו (ספרים רבים, יכולת אינטרנטית לשמוע שיעורים מבתי מדרש שונים ומגוונים), מקשה על הבחור לבחור דרך שלמה ואמיתית המתאימה לנפשו.

במקביל לעולמות המגוונים, המבלבלים והמאתגרים זה את זה, קיימת בגיל של בחור ישיבה גם התבגרות פנימית המאפשרת בירור עצמי של עולם הרגשות, הרצונות והתובנות שלו, וכל אלו ישליכו גם על הבחירות שיעשה בעולמו המעשי (רמה דתית מוסרית, אופי הקשרים החברתיים, בניית זוגיות ומשפחה ובחירת מקצוע).

מבחינה מסוימת, עיקר עולמה של הישיבה הוא מפגש של הבחור עם התורה והדרכותיה בבחינת "המאור שבה יחזירו למוטב". והציפייה היא שאת העיבוד הנפשי יעשה הבחור בעצמו (עם שיתוף ועזרה מסוימת של חבריו הקרובים).

בשנים האחרונות גברה בעולם הישיבות המודעות לזכות ולהזדמנות שנפלו בחלקם של הרבנים להיות מחנכים במובן העמוק ולהיות שותפים פעילים בבניין הנפש של הבחור יחד עם בניין הרוח.

מסתבר שיחד עם המוכנות הגדולה הקיימת בשנים האחרונות אצל בחורים להיפתח ולשתף, להקשיב ולנהל שיח מברר על דרך חייהם, קיים מאידך חוסר גדול בכלי חשיבה ובכלי עיבוד רגשיים וביכולת לאסוף את הכול למסקנות מעשיות.

וכאן מצויים הרבנים בעולם הישיבות באתגר חינוכי ענק. מלבד העברת התורה לתלמידים בהמשך לשרשרת הדורות, ומלבד החשיפה של התלמידים לגודל החזון המוסרי ודרכי הביצוע המעשיות, נדרש מהרב להיות גם איש חינוך וטיפול במידה רבה.

המחנך נדרש לעזור לתלמיד לברר את עולמו האישי הפנימי ולחבר אותו אל הרוח הנלמדת ונחווית בישיבה. בירור זה פותח וחושף את הרצוא ושוב שבנפש ואת הכאבים הנעלמים והתקוות המודחקות.

עוד נדרש מהמחנך להקשיב למקום שבו נמצאת נפש הבחור בעת זו, ולהתאים לו את הסולם המתאים לטיפוס בקצב ובסגנון שלו.

אפשר לצפות שבירור פנימי כזה ייעשה מעצמו בעיכול הרוחני הבריא של נפש הבחור, ואפשר גם לצפות שהדברים יתבררו בשיח חברים. אבל מי שמקשיב היטב למתרחש בסוד נפשם של הבחורים יודע שזה רחוק מלהספיק.

ישיבת קרני שומרון חוגגת בימים אלו ארבעים שנים להקמתה, ובעשרים השנים האחרונות התרחשה אצלנו מהפיכה חינוכית בנושא זה. הישיבה העשירה את הצוות החינוכי בכלים ובאנשי צוות שיהיו פנויים נפשית לבניין נפש הבחור בשילוב עם בניין הרוח. זה דורש הקצאת משאבים כספיים וזמן יקר, ובעיקר הבנה שבמקום זה נמצא חלק גדול מאתגר חינוך הדור.

בדור שלנו אנו מאמינים שאין כמעט דרך אחרת אם אנו מעוניינים לעשות כמיטב יכולתנו החינוכית בעיצוב הנפש והדרך של דור קשוב, שהוא גם דור מבולבל. צריך לעשות מאמץ עליון כדי שהנפש לא תיעלם מתחת לרדאר ויחד איתה תיקבר ההזדמנות לבנייה אמיתית של עובדי ה' בעת הזאת.

הכותב הוא ר״מ בישיבת ההסדר קרני שומרון ובוגר הישיבה