ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: שרון רביבו

במאבק שבין ראש הממשלה ובין הפרקליטות, אני מאמין לנתניהו. בכל הקשור לחקירות המשטרה נגד ראש הממשלה אני בצד של נתניהו. בעימות שבין ראש הממשלה ובין התקשורת, אני עם נתניהו. אין לי גם ספק שנתניהו הוא ראש ממשלה מוצלח, בטח יחסית לארבעת ראשי הממשלה שקדמו לו: אהוד אולמרט, אריאל שרון, אהוד ברק ויצחק רבין. אני מעריך שבמבחן ההיסטוריה, נתניהו יתגלה כראש ממשלה טוב יותר גם מכל אלה שמבקשים להחליפו כעת.

לבנימין נתניהו יש זכויות רבות כראש ממשלה. בעשור האחרון חוותה מדינת ישראל פריחה כלכלית, מדינית וביטחונית כמו שמעולם לא חוותה. למרות כל הבעיות המוכרות לכולנו – העומס במערכת הבריאות, מחירי הדיור הגבוהים, חוסר הביטחון של תושבי עוטף עזה ועוד – אנו נמצאים בעיצומו של העשור הטוב ביותר בתולדותיה של מדינת ישראל. כן, למרות כל הביקורת שגם לי יש על נתניהו במגוון תחומים.

אלא שבשתי מערכות הבחירות שהיו בשנת 2019 נתניהו נכשל במשימה – הרכבת ממשלה לאומית. אפשר וראוי להאשים, ובצדק רב, את אביגדור ליברמן שבחר להוליך את ישראל למערכת בחירות שנייה בתוך כמה חודשים. עם זאת, אי אפשר לנקות את נתניהו מאשמת הבחירות השניות. למרות שפיזור הכנסת הקודמת נעשה באופן חוקי לחלוטין, היה זה מעשה לא ראוי מבחינה ציבורית. הציבור הישראלי ציפה, ובצדק, כי עם כישלון הרכבת הממשלה יחזיר נתניהו את המנדט לנשיא, וזה יעבירו לגנץ, גם אם סיכוייו להרכיב ממשלה קטנים מאוד. נתניהו בחר בפתרון הקל של פיזור הכנסת והליכה לבחירות נוספות, רק שהתברר שהציבור לא סלח לו על מהלך זה, ומחנה הימין איבד את הרוב המובהק שהיה לו בכנסת.

כעת נראה שאנחנו בדרך לבחירות נוספות, והפעם למגינת ליבו של נתניהו, שעלול לשלם על כך שוב בקלפי. אם אכן יוחלט על בחירות נוספות, נראה שלנתניהו יש רק דרך אחת להשיב את הלגיטימציה להמשך מועמדותו כנציג הימין לראשות הממשלה – קיום בחירות פנימיות בליכוד לראשות המפלגה. הצבעת מתפקדי הליכוד תעניק לגיטימציה מחודשת לעומד בראש המפלגה, יהא אשר יהא, להוביל את המחנה הלאומי. למעשה זה יש משמעות נוספת: שמירה על הליכוד כמפלגה דמוקרטית המקיימת בחירות לראשות המפלגה לאחר שלא עשתה זאת מאז 2014. אי קיום בחירות שכאלו עלול לפגוע במעמדה של המפלגה כמפלגת העם, ולהעמיד אותה בשורה אחת עם יתר המפלגות הדיקטטוריות שנמנעות מבחירות פנימיות לראשות המפלגה. יהיו גם מי שידאגו להשוות את הליכוד לרשות הפלשתינית, שבה לא התקיימו בחירות מאז 2006.

נתניהו צריך להכריז על פריימריז לראשות הליכוד בהקדם האפשרי. לטובת הדמוקרטיה הישראלית, לטובת אזרחי ישראל, לטובת הימין, לטובת הליכוד ולטובתו שלו.

הכותב הוא מנהל הפורום לחברה האזרחית