הרב חנן פורת ז"ל בישיבת 'בני רחל'

לחצו כאן כדי לחזק את ישיבת 'בני רחל'

מתוך דבריו של הרב חנן פורת ז"ל - י"ב מרחשון תשע"א:

אנחנו מצפים, גם אם לא נגיד את זה תמיד בשער בת רבים, ליישוב סביב הציון של קבר רחל. שפה, גם במקום הזה, יגורו אנשים וישנו בלילה. שמתוך כך תהיה ישיבה שלפי טבעה מחייבת משפחות, צרכים, לא פחות מאשר חברון.

חברון תהיה לנו לאות ולסימן! בשעה שאברהם אבינו טורח על מקום קבורתה של שרה, ראו כיצד הוא דואג שכל העץ אשר גבולו סביב יהיה מקום קניין , להפוך את המקום מ"ציון" למקום יישוב. זה לא רק איזשהו רעיון בעלמא, זה בא לומר שבמקום שבו מסתלקים אנשים גדולים שם בית חיים. בית העלמין נקרא "בית חיים". אתם פה מחדשים את החיים של היישוב היהודי בבית לחם.

זכרו זאת - זה תפקידכם! וגם לראשית מצער, זאת המשמעות! נקווה שלא ירחק היום שבו רחל אמנו תוכל להתבשר "יש תקווה לאחריתך נאום ה' ושבו בנים לגבולם" (ירמיה לא, טז), גם במשמעות של שבו בנים לגבולם שכאן, להקים פה יישוב בית חיים.

יישוב בית לחם הוא קשור אל כל ציפיות הגאולה שלנו. "ואתה בית לחם אפרתה" (מיכה ה, א), "על יד בן ישי בית הלחמי" - מבית לחם - "קרבה אל נפשי גאלה" (מתוך לכה דודי). והקשר בין רחל אמנו לבית לחם נותן גם לציון, וגם למקום שסביב הציון, מימד חדש. לא פלא הוא אֵפוא שהרב קוק טרח כל כך לחזק את ההאחזות בחלקת הרב צבי הירש קלישר , שכידוע מכספו נקנתה חלקת שדה סמוך לקבר רחל , אמנם לא חלקת השדה הזאת שעליה הישיבה, אבל העיקרון הוא אותו הדבר. כנ"ל בקשר לנתן שטראוס, שהרב קוק עודד אותו להשקיע תקציבים מכובדים מאוד להקמת היישוב סביב .

תֵיתִי לה, תבוא ברכה, על אותה אישה יקרה ביתו של הרב צב"י טאו הלא היא תהילה. שאני לא יודע עד כמה אנשים יודעים כמה תהילה צריך לתת לה על המאמץ המתמשך - הן לאתר את החלקות הן לארגן את הדברים. וכן לאותם חברים יקרים ובכללם ידידי וחברי הרב בני אלון שטרחו הרבה. כל מה שקיים כאן אולי עדיין ראוי שלא ייאמר בשער בת רבים משום "עין הרע", אבל הוא דבר גדול מאוד. אשריכם, רק דבקות מסירות התמדה והתקדמות כדי שייבנה כאן, לא בעוד חזון למועד אלא בסמיכות ככל האפשר, יישוב יהודי שיישא את שמה של בית לחם – "בית לחם אפרתה", ויזכה באמת לקיום מלא של הבשורה האלוהית "ושבו בנים לגבולם".

חבריי, חשוב היה לי לומר את הדברים האלה לפני שאנחנו ניגשים ללימוד עצמו, לשיעור עצמו, כדי שתדעו עד כמה יקרה ועד כמה חשובה המשימה שאתם נוטלים על עצמכם. אם נשווה את זה ל"גוש עציון", גם כן ראשיתו מצער הייתה, רק בודדים עלו, והנה היום רבבות יהודים יושבים בגוש עציון! קל וחומר בן בנו של קל וחומר בית לחם עצמה. אתם מבינים את המשימה רבותי או שאתם חושבים שבאתם כאן ללמוד קצת? כי הישיבה ביקשה פה ושם כמה שעות, אז למה לא ניתן לקבר רחל? - לא זאת המשימה שעומדת בפניכם! כל מי שליבו נדבהו. אתם צריכים להבין שיש לכם ייעוד גדול, והוא לא ייעוד פרטיקולרי (=ייחודי, ספציפי), עוד יישוב בארץ ישראל. כל יישוב יקר, אבל כאן הלב! כאן המקום! כאן המוקד! כאן הבשורה (ירמיה לא, טו-טז): "מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעולתך נאום ה', ושבו מארץ אוייב, ויש תקווה לאחריתך נאום ה', ושבו בנים לגבולם".

ומכאן, מן המוקד הזה, לכל רחבי הארץ – לגוש עציון, לחברון, לבית אל, לשילה, לאלון מורה – הכל נובע מהבשורה האלוקית הגדולה של הקב"ה לרחל אמנו. ולכן המקום כאן כל כך יקר, וכל כך חשוב, כי הוא בעצם הביטוי הנאמן לשיבה אל כל מרחביה של ארץ ישראל.

לחצו כאן כדי לחזק את ישיבת 'בני רחל'