מחקר: נימה שלילית בסיקור האיחוד האירופי בתקשורת בישראל

האיחוד האירופי הופיע ב-6,500 פרסומים בכלי התקשורת בישראל במהלך שנת 2019. הנושא המסוקר ביותר: הברקזיט בבריטניה.

ערוץ 7 , י"ב בחשון תש"פ

האיחוד האירופי
האיחוד האירופי
צילום: iStock

בבדיקה שנערכה על ידי יפעת מחקרי מדיה עבור כנס אילת ה-13 לעיתונות שייערך השבוע, נמצא כי האיחוד האירופי הופיע ב-6,500 פרסומים בכלי התקשורת בישראל במהלך שנת 2019.

מתוכם, נותחו 550 פרסומים לקראת מושב מיוחד שיתקיים מחר (שני) בכנס, שיעסוק בסיקור יחסי ישראל והאיחוד האירופי בתקשורת הישראלית.

במסגרת הבדיקה, נמצא כי 43% מהפרסומים בתקשורת הישראלית הנוגעים לאיחוד האירופי במהלך 2019 נגעו לעניינים פנימיים באיחוד ו-41% מהפרסומים נגעו בנושאים הקשורים לאיחוד ולישראל.

במסגרת הבדיקה, נמצא כי ה"ברקזיט" היה הנושא המסוקר ביותר בתקשורת בישראל בנוגע לאיחוד עם 29% מנפח הסיקור.

יחסי ישראל והאיחוד האירופי מהווים 16% מנפח הסיקור, הסכסוך הישראלי-פלסטיני מהווה 15% מהסיקור, עניינים פנימיים של האיחוד האירופי מהווים 14% מהסיקור, האיחוד האירופי ואיראן מהווים 10% מהסיקור ויחסי האיחוד האירופי והעולם מהווים 8% מהסיקור. 8% נוספים מהסיקור עסקו בנושאים שונים וספוראדיים הנוגעים לאיחוד האירופי.

מבחינת נימת הסיקור של האיחוד האירופי בכלי התקשורת בישראל, נמצא כי 44% ממנו היה מאוזן, 31% היה בעל נימה שלילית ו-25% בעל נימה חיובית. בנושא האיראני, האיחוד האירופי מוצג באור שלילי ברוב הפרסומים – 49%. ב-28% מהפרסומים בנושא האיראני האיחוד מוצג באופן מאוזן וב-23% באור חיובי. בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, האיחוד האירופי מוצג באור שלילי ב-38% מהפרסומים, בעוד ברוב הפרסומים בנושא זה הוא מוצג באופן מאוזן – 47%.

בסיקור של התקשורת בישראל בעניין יחסי ישראל והאיחוד האירופי, נמצא כי 37% מהסיקור כלפי האיחוד האירופי הוא מאוזן, 36% מהסיקור כלפי האיחוד הוא שלילי ו-27% מהסיקור חיובי.