נתניהו
נתניהוצילום: אסתי דזיובוב/TPS

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אחר הצהריים (ראשון) לטענות השמאל לפיהן לקח חלק בהסתה שהובילה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין לפני 24 שנים.

בטקס האזכרה הממלכתי שהתקיים בהר הרצל בירושלים אמר נתניהו, "הוויכוח סביב הסכם אוסלו היה מהותי, תקיף ומעל לכל - לגיטימי והכרחי. מה שלא היה לגיטימי היה לכנות את יצחק רבין 'בוגד' או 'רוצח'. לאורך השנים שעברו מאז הרצח אני שומע את הטענה הכוזבת שלפיה כשחבר קנאים מתוך המחנה שהתנגד לאוסלו קרא כך לרבין - אני עמדתי בצד, שתקתי, לא הגבתי, אפילו עודדתי. שמעתי את הדברים גם פה, ליד קברו של רבין, בצורה מפורשת ומרומזת כמעט בכל אזכרה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות לא הופך לאמת. הנה מה שאמרתי אז, מעל אינספור במות: לא, רבין הוא לא בוגד. הוא טועה, אבל הוא אינו בוגד".

"בהפגנה בכיכר ציון אמרתי, 'לא עם הקריאות האלה, תירגעו'. בכנסת, חודש לפני הרצח, אמרתי: 'התופעה של כינוי מנהיגי ישראל בתואר בוגדים או רוצחים... אלה דברים שהיו פסולים תמיד', הוסיף נתניהו.

"אף שכיבדתי את רבין, ואינני אומר זאת מן השפה אל החוץ, חלקתי עליו. ניהלתי איתו פולמוס חריף, ואגב, לא בכל נושא. כשחתם על הסכם השלום עם ירדן גיביתי אותו במילים חמות. אבל ביחס להסכימי אוסלו, כן, ייצגתי חלק גדול מאוד בעם שהתנגד לתוצאות מדיניותה ממשלה, שביקר קשות את הממשלה. בדמוקרטיה, מותר ואפילו הכרחי למתוח ביקורת. אין אף גורם מעל הביקורת, ואני אומר זאת גם על רקע נושאים בכותרות היום. ביקורת אינה סכנה לדמוקרטיה".

"לפני 24 שנים קרה דבר נוסף. ניסיון לשייך במזיד למחנה שלם את מעשי השוליים הקיצוניים. קריאות כאלה - של בוגד, ובגידה, וקריאות לרצח - נשמעות גם היום. אבל לא עולה על דעתי שמישהו יאשים בכך את כל המחנה שמתוכו יוצאות קריאות אלו".

"יצחק רבין פעל לפי מצפונו. אני יודע את זה. הכרתי אותו, חיבבתי אותו גם. הפגישה הראשונה שהייתה לנו, לפני כמעט 45 שנים, בבית ראש הממשלה, כשפגשתי אותו יחד עם אבי ז"ל, כיבדתי אותו כי ידעתי שהוא פעל לפי מצפונו. הוא האמין שצריך לתת סיכוי לתהליך אוסלו. גם אני, כמנהיג האופוזיציה באותם ימים, פעלתי על פי צו מצפוני. הצגתי את הגישה שאמרה: אסור למסור לפלסטינים שטחים שישמשו אותם כבסיסי תקיפה נגדנו, בייחוד כשהם מסרבים להכיר בזכות קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי", סיכם ראש הממשלה את דבריו.