ירי רקטות לעבר ישראל
ירי רקטות לעבר ישראלצילום: מג'די פתחי/TPS

מלבד האימה הרבה שנטע המטח הכבד ליישובי הדרום וגוש דן, הירי הדרמטי פער גם בורות כלכליים כבדים בעקבות השבתת בתי העסק ברחבי הארץ.

אמיר דהן, מנהל הקרן לפיצויים ברשות המסים הסביר מהם הפיצויים אותם עתידים לקבל, אם בכלל, בעלי העסקים שסגרו את מרכולתם בהוראת פיקוד העורף.

"אנחנו קודם כל מטפלים בנזקים הישירים. לשמחתי אין הרבה כאלה והצלחנו להשתלט על הכל. רק מי שמוגדר כיישובים שנמצאים בתווך 0-7 קילומטרים מרצועת עזה נכללים בזכאות להחזר על נזקים עקיפים לפי חוק מס רכוש. בכל מבצע צבאי שהתרחש עודכנו תקנות הוראת שעה שנתנו פתרון עד 40 קילומטרים מרצועת עזה.

התקנות אומרות שנדרשת הפסקת פעילות למעלה משבוע כדי שתהיה לך זכאות להגיש תביעה. אתה צריך להיות יישוב בתווך ושהנזק שנגרם לך יהיה כתוצאה ממצב ביטחוני. פעם חשבו רק אחרי שבוע נגרם נזק. יחד עם זאת אנחנו מבינים שיש בעיות במקומות כמו אולמות ומסעדות שמתקשות לתקן את ההכנסה ביום שאחרי. כן הייתה חשיבה לעשות שינוי בנושא וזה נמצא בבדיקה כדי שהפתרון לא יהיה נקודתי אלא יכלול שינוי בתקנות.

קיבלנו הוראה לשבת בבית לפחות ל-48 שעות. מי שסגר את העסק שלו והמשרד היום לא יקבל פיצוי כי זה רק יום אחד?
"העסקים בתווך 40 קילומטרים יקבלו פיצוי שכר לגבי כל העובדים שלהם. זה נושא שכבר עודכן. כל מי שנשאר בבית המעסיק יהיה מחויב לשלם להם והמעסיק יכול לתבוע אותנו בנושא. לגבי הנזקים העקיפים, צריך להמתין ולראות איך האירוע יתפתח. כרגע התקנות לא נותנות פתרונות מעבר ל-40 קילומטרים. זכרו שיש לנו שמיכה תקציבית קצרה, הממשלה צריכה להחליט בנושא. כרגע מדובר ביום אחד ויש להמתין לאן הדברים יתפתחו. אני מאמין שהממשלה תמצא פתרון יעיל.

אז לשכר יש פתרון ולנזקים לא?
"לשכר יש פתרון. אנחנו כן ננסה למצוא פתרון בזמן הקרוב לכל עסקי המסעדנות ואולמות האירועים כדי לספק להם פתרון מידי שנפגעים מהרגע הראשון".