עם בעלי מוגבלויות אל הממ"ד -מסובך

הריצה אל הממ"ד והמרחב הבטוח קוטעת בבהלה את השגרה לכל אדם ומסובכת פי כמה עבור בעלי מוגבלויות. איך מתמודדים.

שמעון כהן - ערוץ 7 , ט"ו בחשון תש"פ

אזעקה באשדוד. ארכיון
אזעקה באשדוד. ארכיון
פלאש 90

איך מתמודדים בעלי מוגבלויות עם האזעקה שמפתיעה ומבהילה גם את מי שאינו מוגבל? האזעקה הפתיעה אתמול (שלישי) בין השאר גם את שוכני מרכז 'עלה' בגדרה ועל ההתמודדות עם המצוקה הנפשית והפיזית שוחחנו עם מנהלת המעון שם, מרב רזיאל.

"במרכז עלה בגדרה אנחנו מפעילים מסגרות לבעלי מוגבלות שכלית, יש מסגרת לילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית ואוטיזם, יש גם מערך דיור גדול, גם בית ספר ומרכז לבוגרים. האזעקות תפסו אותנו בהתארגנות של הבוקר. כשמדובר בבעלי מוגבלות שכלית הכול איטי יותר, הם צריכים השגחה ועזרה בכל צעד. הצוות היה מסור וטיפל בדיירים, ניסה להעביר את כולם לממ"ד ולהרגיע אותם וגם את אנשי הצוות עצמם".

על רמת המודעות של הדיירים על המתרחש סביבם אומרת רזיאל: "יש אצלנו דיירים ברמה התפתחותית בינונית ונמוכה ורמת ההבנה נמוכה. כל אחד הגיב אחרת לאזעקה. רובם לא יבין למה נכנסים לממ"ד ומה מסמנת לנו האזעקה. בודדים מתקשרים מילולית אבל רובם לא מתקשרים מילולית ועבורם זה יותר קשה כי הם נכנסים ללחץ ומנסים להביע את עצמם בצורה לא מילולית, זה יכול להיות אי שקט מוגבר ואפילו אלימות מסוימת כלפי הסביבה. הצוות ערוך מתודרך לסיטואציות כאלה".

בדבריה מזכירה רזיאל: "לפני כחצי שנה חווינו סבב דומה. הצוות גר באזור, אשדוד, אשקלון, קרית מלאכי והסביבה והם מתורגלים באופן עצמאי עם המשפחות שלהם. כולנו נקרעים בין המשפחות לדיירים שזקוקים לנו לא פחות. כל המטפלים התייצבו ומורות של בית הספר שהוא סגור הגיעו לעזור במערך הדיור כדי לתת יד מתוך הבנת גודל הצורך".

"איך מגיבים לסיטואציות מחוץ לנורמה? חלק מתעלמים וכמעט לא מבחינים בכך שיש אזעקה ויש שמביעים יתר סטרס ולחץ וצריכים עזרה, משחק להסחת דעת, משהו לאכול או לשתות וכמובן נצטרך לתת לזה תשומת לב גם אחרי שהאזעקות ייפסקו, כי הם ממשיכים לסחוב את זה איתם וכל רעש קטן מבהיל שוב".

על ההתמודדות בימים שאחרי ימי הירי מספרת רזיאל: "אנחנו נעזרים במה שנקרא 'סיפור חברתי'. אנחנו מכינים תמונות מאוד מופשטות, של דמות שהולכת לחדר מוגן, דמות ששומעת רעש ומתקפלת וכו', אנחנו עבירים דף אחר דף ומספרים את הסיפור כדי לעבד את מה שהיה ומרגיעים שעכשיו זה רגוע וכבר לא צריך ללכת לממ"ד. תוך כדי כך אנחנו מנסים להעביר את המידע בצורה לא שגרתית".

רזיאל מדגישה כי הפעילות מול הדיירים משולבת בין זו שאנשי הצוות מפתחים מניסיונם לבין עזרת הרשויות. "משרד הרווחה מאוד מעורב ונותן גב ומענה. היו בקשר איתנו משעות הבוקר המוקדמות כדי לראות אם אנחנו צריכים עזרה נוספת ואיך מתמודדים, כי אם יש מחסור בצוות שנשאר בבית עם הילדים זו בעיה גדולה אי אפשר להשאיר את הדיירים ללא השגחה, וגם מתוך הניסיון של הצוות המקצועי והניהולי. יש לנו גם הרבה מתנדבים ומתנדבות מחו"ל, גם בנות שירות לאומי שנותנות יד לכל מה שנצרך, כך שהכלים ישנם".