להתחדש בלי לקנות חדש
להתחדש בלי לקנות חדשאיור: יוסי שחר

באחת השבתות האחרונות הייתה לנו שיחה מעניינת עם חברים על השאלה מה המשמעות של בית. בלי שהתכוונתי תפסתי אותם כשהם בעיצומו של שיפוץ מסיבי של ביתם, והתשישות ניכרה על פניהם. שאלתי האם בית הוא נטו ארבעה קירות, כלומר משהו חומרי, או מעבר לזה - משהו רוחני שמעניק ביטחון ותוחם לנו את הפנים והחוץ.

אני טענתי שבית הוא הכול. החום, המשפחה והאפשרות שלנו לבטא את עצמנו. ולכן כל כך חשוב להשקיע בו. יש לבית השפעה על כל אחד מבני המשפחה. ברגע שהוא נעים, מעוצב, מושקע ומסודר הנפש שלנו פנויה להוציא לפועל את מה שיש לנו לתת למשפחתנו ולעולם. עכשיו נחזור לחומר, אבל האמת היא שזה הרבה מעבר לכך.

אז במה מתחילים? אני רוצה להתמקד בקיים, במה שכבר סובב אותנו, איך להפוך את המרחב לנעים יותר.

דיוק: רצוי להשאיר בבית בדיוק את מה שצריך, לא מעבר לכך. עומס מכביד ומקשה עלינו להשאיר את הבית מסודר. שמרו רק על רהיטים במצב טוב, כאלה שיכולים לעבור איתכם עוד כברת דרך, ואם יש להם ערך נוסטלגי שמרו עליהם היטב.

צבע: העזו לשלב צבעים. צבע מוסיף חום ושמחה לבית. אפשר לצבוע את אחד הרהיטים בצבע נעים ומיוחד שיבלוט במרחב, ואפשר שהאקססוריז הם אלו שייתנו את הטאץ' של הצבע. אני אוהבת גם וגם.

אם נרצה להשתמש בקיים, להוזיל עלויות ולשמור על הרהיטים הקרובים לליבנו - לחדש אותם זה רעיון מעולה. במה זה כרוך? קצת זמן, חומרים מתאימים וחדוות יצירה.

כל רהיט עבר מסע בזמן. הוא חטף מכות והתכסה באבק, ולכן לפני שנצבע אותו נעשה לו עבודת הכנה: נגרות – חיזוק ותיקון הרהיט במידת הצורך. פרזול – הוצאת כל דבר שיפריע לנו בצביעה (ידיות, מדבקות וכו'). שיוף – תלוי בסוג העץ, לחלקם שיוף גס ולאחרים שיוף עדין. ניקיון – הורדת האבק ושאריות עץ מהשיוף. צביעה – עשו לעצמכם טובה, עבדו בצבעים על בסיס מים. אלו צבעים ידידותיים לסביבה שמתנקים בקלות ומתייבשים מהר יותר.

האם אפשר לצבוע כל רהיט בבית? כן, אפילו רהיטי פורמייקה (שיצטרכו לעבור עוד תהליך לפני הצביעה). מלבד הצביעה החלקה יש כמה טכניקות צביעה נוספות שהופכות רהיט משעמם לפריט ייחודי בבית.

אתייחס לטכניקה שאני מאוד אוהבת, המראה הכפרי (Distressing), שמטרתה לשוות לרהיט מראה מיושן ועתיק על ידי שיופים במקומות שסביר להניח שהיו מתקלפים לאורך השנים. צבעו את הרהיט בשתי שכבות צבע, ולאחר ייבוש מלא שייפו את הפינות שתרצו לחשוף בהן את העץ. בטכניקה זו אפשר להיעזר בנר שעווה כדי ליצור מראה מעניין של כמה גוונים ברהיט. הכיף הוא שהתוצאה אף פעם לא תהיה זהה לשום רהיט אחר.

אם מתאפשר הפכו את החידוש לבילוי זוגי של עשייה משותפת, זו חוויה נפלאה. ואל תשכחו לצלם את הרהיט לפני ואחרי. מדהים יהיה לגלות את השינוי שהרהיט עבר. עכשיו הוא מוכן לשרת אותנו עוד שנים רבות וטובות.

נטע מינס

בעלת סטודיו רונה וינטג' לחידושי רהיטים וסדנאות עץ