נתניהו ובנט בפיקוד דרום
נתניהו ובנט בפיקוד דרוםצילום: דובר צה״ל

דובר צה"ל מאשר הבוקר (חמישי) כי הושגה הפסקת אש בדרום, ומציין כי תכנית הקרב "חגורה שחורה" השיגה את היעדים שנקבעו לה.

"השגנו את כל היעדים בתוך 48 שעות", אמר הדובר, תא"ל הדי זילברמן, "עלינו להמשיך להתמקד בזירה הצפונית - הפעלתנות האיראנית היא לא רק בסוריה".

"הפעלנו חלק קטן מהיכולות אבל לא נלחמנו מול חמאס לא מול חיזבאללה ולא מול האיראנים", הוסיף דובר צה"ל.

למרות שאישר את קיומה של הפסקת האש הבהיר זילברמן כי בצה"ל "ערוכים לירי נוסף ושומרים על עירנות גבוהה מחשש שהשקט יופר".

לדבריו "ניסינו בחודשים האחרונים לייצב את המציאות ברצועת עזה בצורה כזו שתביא לשקט ולמצב אחר ברצועה ומסביב לו. המחבל שחוסל בהא אבו אל-עטא סיכל כל ניסיון כזה והוא גרם לתושבי עזה שלא להתקדם בהסדרה".

הדובר מסביר שתוכנית 'חגורה שחורה' הייתה לפגוע בג'יהאד האיסלמי מכה קשה שאכן מומשה. "במשך ההסלמה בוצעו עשרות גיחות תקיפה של מטוסי קרב נגד יעדים צבאיים של הג'יהאד האיסלאמי".

"הצלחנו לשמור על הפתעה מוחלטת בכל הפעילות", אמר הדובר והוסיף, "הלכנו על תקיפות איכותיות ולא כמותיות מתוך רצון לבדל את החמאס מהלחימה ובכך הצלחנו".

נציין כי במהלך שתי יממות הקרב תקף צה"ל עשרות יעדי טרור של ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. בנוסף לחיסול בכיר הארגון בהאא אבו אל עטא הרג צה"ל כ-25 מחבלים מחוליות שיגור רקטות בכעשר תקיפות, בזמן אמת, במהלך שיגור או היערכות לשיגור רקטות.

במהלך סבב הלחימה, כ-450 רקטות שוגרו לשטח ישראל. כ-60% שוגרו לשטח פתוח - כ-90% יורטו על ידי כיפת ברזל.

גורמים ביטחוניים ציינו עוד כי התקיפות פגעו משמעותית ביכולת תשתיתית במפעלים ואתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות, במתחמים צבאיים, בבתי פעילים ששימשו כמחסני אמל"ח, במתחמי אימונים, במפקדות, במשגרים, בכלי שיט של הכוח הימי, בפירי מנהרות, בעמדות שיגור, בעמדות תצפית ועוד.

הישגי תכנית "חגורה שחורה"
הישגי תכנית "חגורה שחורה"צילום: דובר צה"ל

דבריו של דובר צה"ל מגיעים לאחר שבשעת בוקר מוקדמת דיווח מקור מצרי כי הושג הסכם הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי והוא נכנס לתוקפו החל מהשעה 05:30.

לדברי המקור, הג'יהאד האסלאמי והארגונים הפלסטיניים הסכימו להצעה המצרית להפסקת אש מיידית ולהקפיד על ניהול ההפגנות בגדר בדרכי שלום, ואילו ישראל הסכימה להצעה המצרית להפסקת אש מיידית, להפסקת החיסולים ולהפסקת הירי לעבר מפגינים לאורך הגדר. גם בכלי תקשורת ערביים דווח על הפסקת אש.

גורם מדיני הבהיר כי "המעשים בשטח הם שיקבעו. ישראל לא נתנה דבר. מי שיפגע בנו - אנחנו נפגע בו. אין שינוי במדיניות".

עוד אמר הגורם: "ישראל השיגה את מטרות הפעולה. הג'יהאד האיסלמי נפגע משמעותית, השמדנו תשתיות רבות ולמעלה מ-20 מחבלים סוכלו".

הרמטכ''ל כוכבי באוגדת עזהדובר צה"ל

ממשרד החינוך נמסר כי בהתאם להנחיות פיקוד העורף מהבוקר הלימודים יתקיימו בכל הארץ, למעט בישובי העוטף (5 יישובים) ומערב לכיש (מועצה אזורית חוף אשקלון).

לאחר הערכת מצב מחודשת בפיקוד העורף, באזור מערב לכיש ניתן לצאת לעבודה ואין מגבלה על התכנסויות ואירועים. פעילויות חינוכיות לא יתקיימו.