בוריס ג'ונסון, Boris Johnson
בוריס ג'ונסון, Boris Johnsonצילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שיגר ליו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, איגרת העוסקת בנושא ההגנה על יהדות בריטניה מפני פגיעות על רקע אנטישמי.

האיגרת שוגרה כמענה לפניה שיזם הרצוג אל כלל מנהיגי אירופה בדרישה להגן על היהודים במדינותיהם.

לקריאת תרגום האיגרת המלאה לעברית לחצו כאן

ג'ונסון השיב להרצוג במכתב ארוך ופרטני, בו הוא מכיר בעליה באנטישמיות בארצו ובצורך להילחם בה: "בטחונם של היהודים הוא נושא בעדיפות עליונה של ממשלת בריטניה. אני מביע את תמיכתי הכנה בכל הקהילות היהודיות בבריטניה ומחוצה לה. היה סמוך ובטוח בתמיכתי האיתנה בכל היבטי החיים היהודיים".

ג'ונסון הוסיף, "אני מסכים לחלוטין שעלינו לעשות יותר כדי למגר את האנטישמיות ולהגן טוב יותר על ידידינו ושכנינו היהודים. שמירה על ביטחונם של היהודים הוא נושא בעדיפות עליונה של ממשלת בריטניה. אני מודע לכך שיש לעשות יותר כדי לעצור את התגברות תופעת האנטישמיות בבריטניה ומחוצה לה".

ראש ממשלת בריטניה תיאר באגרת את הפעולות שממשלתו עושה למיגור האנטישמיות ולהגברת בטחונן של הקהילות היהודיות: "הממשלה הכפילה לאחרונה את ההוצאה על ביטחון בתי תפילה ל-1.6 מיליון פאונד, והיא ממשיכה להשקיע ביוזמות שיעודדו הבנה וסובלנות דרך חינוך ומעורבות קהילתית. במקביל, אני שמח לברך את לורד מאן (היו״ר לשעבר של ועדת החקירה המשותפת למאבק באנטישמיות של הפרלמנט הבריטי שהתפטר ממפלגת הלייבור על רקע האנטישמיות במפלגה) עם כניסתו לתפקיד היועץ העצמאי החדש לענייני אנטישמיות, שיוודא שמאמצינו למיגור האנטישמיות נושאים פרי".

"אני שבע-רצון מכך שהמשטרה שלנו שומרת על יחסים הדוקים וחיוביים עם ארגון הבטחון הקהילתי בבריטניה (CST), תוך שהיא פועלת בשיתוף פעולה מלא כדי להבטיח שקהילות ברחבי בריטניה יוכלו להתאסף, לחגוג ולהתפלל בביטחון", כתב ג'ונסון.

בסיום האגרת נענה ג'ונסון להצעתו של הרצוג לשיתוף פעולה בין הסוכנות היהודית לבין ממשלת בריטניה במאבק נגד האנטישמיות: "מודה לך על מכתבך ועל עבודתה המתמשכת של הסוכנות היהודית ברחבי העולם במטרה להגביר את המודעות ולעודד פעולה בנושא קריטי זה, ומקבל בברכה את הצעתך לעבוד איתנו למען השגת מטרה זו."

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר בתגובה למכתבו של ראש ממשלת בריטניה: "האמירה של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, צריכה וחייבת לחלחל לכל המערכות הפוליטיות בעולם ועל מנהיגים בכל העולם ללכת בדרכו של ג׳ונסון במאבק באנטישמיות. במיוחד לאור העלייה המדאיגה מאד באנטישמיות בעולם בכלל ובאירופה ובמחוזות פוליטיים אחרים בבריטניה בפרט".

"בשבוע שעבר שמעתי אמירה דומה בפגישתי עם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו ומשר החוץ הגרמני הייקו מאאס. המאבק בקיצוניים ובאנטישמיים מחייב את התכנסותם של מנהיגי העולם למאבק משותף ומתוזמן ללא פשרות, הכולל צעדים תקיפים של אבטחה ואכיפה ובמקביל הפעלת תכניות חינוכיות לסובלנות כלפי דתות ומיעוטים והנצחת זכר השואה ולקחיה".

מכתבו של ראש ממשלת בריטניה נשלח כחודש לאחר ניסיון הטבח במתפללים יהודיים בבית הכנסת בעיר האלה בגרמניה במהלך תפילות יום הכיפורים, אז הגיע מפגע אנטישמי חמוש בכלי נשק וחומרי נפץ שנבלם בזכות אמצעי ההגנה שעוצבו במקום. לאחר האירוע בהאלה שלח הרצוג אגרת דחופה לכ-30 ממנהיגי מדינות אירופה בדרישה להגביר את האבטחה סביב המוסדות היהודיים במדינתם ולפעול ביד קשה כנגד כל גילויי האנטישמיות.