אדם שיף
אדם שיףצילום: רויטרס

השימועים הציבוריים בחקירת ההדחה של טראמפ נפתחו בסערה בשבוע שעבר וצפויים לתפוס כותרות נוספות בימים הקרובים.

בדרמה הזאת, המוצגת מעל במת ועדת המודיעין של בית הנבחרים, ישנם לא מעט כמה שחקנים יהודים מרכזיים שכבר מוכרים היטב, בהם:

  • נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, שנקלע לפרשה שלא בטובתו זמן קצר אחרי השבעתו.
  • חבר הקונגרס אדם שיף, הדמוקרט מקליפורניה אשר מנהל את שימועי ההדחה.
  • לב פרנס ואיגור פרומן, שותפיו של רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ, שלכאורה הפעילו לחץ על זלנסקי כדי שיספק לטראמפ מידע מפליל על יריביו הפוליטיים.

כבר בשבוע הראשון לשימועי ההדחה הפומביים צצו כמה שמות יהודיים נוספים אשר ממלאים תפקידים מרכזיים בהליך, בו צופים מיליוני אמריקנים בטלוויזיה מדי יום. הנה כמה מהם:

עורך הדין דניאל גולדמן

45 דקות החקירה הראשונות מצד הדמוקרטים מוקדשות לשאלות של דניאל גולדמן, עורך הדין המייצג את הסיעה בדיוני ההדחה. הסרקזם המאופק של גולדמן זכה לתשומת לב רבה בתקשורת האמריקנית. "אני רוצה להקדיש זמן קצר לקריאת התמלילים, כפי שעודדו אותנו לעשות", הוא אמר בדיון הראשון, רומז בכך לתריסר הציוצים של טראמפ בהם קרא הנשיא לעם האמריקני לקרוא את תמלילי שיחתו עם נשיא אוקראינה. (גולדמן כמובן קרא חלקים מהתמליל שתמכו בטענות הדמוקרטים נגד טראמפ).

לגולדמן ניסיון רב תחת הזרקורים. הוא תובע פדרלי לשעבר שזכה למוניטין על הצלחתו במלחמה נגד המאפיה ואחר כך הפך לפרשן משפטי בערוץ NBC. (צפו בו מספר כיצד הציע נישואים לאשתו עם טבעת מוחבאת בתוך עוגיית מזל.) הוא גם צאצא של משפחת לוי שטראוס, המוכרת מעסקי הג׳ינס.

שיף לעומת נדלר

שלושה מבין ששת יושבי הראש של ועדות הקונגרס שקיבלו תפקיד בשימועי ההדחה הם יהודים: שיף, המכהן כיושב ראש ועדת המודיעין, ושני חברי קונגרס מניו יורק, ג'רי נדלר (ועדת המשפט) ואליוט אנגל (ועדת חוץ).

נדלר ניהל את השימועים הקשורים לדו"ח התובע המיוחד על המעורבות הרוסית בבחירות 2016. הוא ספג ביקורת, בעיקר מקרב מצביעיו, על שנתן לרפובליקנים בוועדה להשתלט על סדר היום באמצעות תרגילים פרלמנטריים ובסופו של דבר העניק להם ניצחון פוליטי. הפרשנים הסכימו שגולת הכותרת של שימועי נדלר בעניין המעורבות הרוסית – עדותו של התובע המיוחד רוברט מולר, הסתיימה בכישלון.

בשימועים שניהל שיף, לעומת זאת, דברים נראו אחרת. שיף קטע את הרפובליקנים שניסו להפריע למהלך הדיון ודאג לכך שהמחוקקים הדמוקרטים בוועדה יצמדו לתסריט ויציגו לעדים שאלות נוקבות שנועדו לגבש נרטיב אחיד.

מי מפחד מג'ורג' סורוס?

סורוס, הנדבן היהודי הליברל שמהלך אימים על טראמפ והרפובליקנים, לא הוזכר בדיוני ההדחה בקונגרס, אך שמו עלה באופן תכוף לפני השימוע ואחריו.

הרעיון שהמיליארד היהודי הקשיש מעורב במהלכים הקשורים באוקראינה, עלה לראשונה בחודש שעבר בעדות שמסרה פיונה היל, בכירה לשעבר במועצה לביטחון לאומי מאחורי דלתיים סגורות. היל טענה שטראמפ פיטר את השגרירה באוקראינה מארי יובאנוביץ' בעקבות מסע השמצות בניצוחו של ג'וליאני, בו תיאר את יובאנוביץ' כמי שנמצאת בכיס של סורוס. היל תיארה את הרעיון הזה כ"אנטישמי, למען האמת".

גם ברשת Fox Business דאגו לקשור בין המיליארדר היהודי סורוס לחקירה נגד הנשיא טראמפ. ויקטוריה טאונסינג וג'וזף דיג'נובה, עורכי הדין המייצגים אוליגרך אוקראיני הקשור לפרשה, טענו בשידור כי סורוס עומד מאחורי כל הליך ההדחה. "אין כל ספק שג'ורג' סורוס שולט בחלק גדול מאוד של שירות החוץ המקצועי בארצות הברית. הוא שולט גם בפעילויות של סוכני FBI מחוץ לגבולות ארצות הברית", אמר דיג'נובה. "הוא השחית גורמים ב-FBI, הוא השחית גורמים בשירות החוץ". דיג'נובה לא סיפק כל הוכחות לכך.

מה צפוי בהמשך?

שני עדים יהודים צפויים להעיד ביום רביעי, וכל אחד מהם יתבסס על מעורבותו האישית בארועים.

גורדון סונדלנד, מלונאי מפורטלנד שהוריו נמלטו מאירופה הנאצית, הוא תורם ותיק למפלגה הרפובליקנית אשר התנער מטראמפ במסע בחירות 2016 לאחר שטראמפ התייחס בזלזול להוריו המוסלמים של חייל שנפל. עם זאת, לאחר בחירתו של טראמפ הזרים סונדלנד מיליון דולר לחגיגות ההשבעה וזמן קצר אחר כך מונה לשגריר ארה״ב לאיחוד האירופי. בעדויות בשבוע שעבר התברר שסונדלנד נשמע אומר שטראמפ מעוניין יותר לפגוע בביידן מאשר שהוא מעוניין בסיוע לאוקראינה. יש להניח ששיחה זו תעמוד במרכז חקירתו של סונדלנד בדיוני ההדחה.

אלכסנדר וינדמן הוא הבכיר במועצה לביטחון לאומי שהאזין לשיחה של טראמפ וזלנסקי והתריע עליה לאחר מכן בפני ממוניו. מאז הושמץ וינדמן בטענה שהנאמנות שלו כפולה, לארצות הברית ולאוקראינה. סונלנד הוא בן למשפחת פליטים יהודים שנמלטו מאוקראינה והשתקעו בארצות הברית. הוא ואחיו התאום משרתים בתפקידים בכירים בצבא האמריקני.