אופניים חשמליים
אופניים חשמלייםצילום: iStock

שבוע הזהירות בדרכים נפתח אתמול (ראשון) וביומן ערוץ 7 סיפר עו"ד נתי רון, מומחה לרשלנות רפואית ותאונות דרכים, על האבסורד המשפטי שמותיר נהגי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים מופקרים לגורלם על הכבישים.

עו"ד רון מספר על פסק דין שניתן לפני כחודש בבית המשפט בחיפה ובו מנופפות כל חברות הביטוח אל מול נהגי אופניים חשמליים שנפגעו מכלי רכב. בית המשפט החיפאי קבע בפסק דין זה כי אופניים חשמליים הם רכב מנועי שמצריך ביטוח. "המשמעות היא קטסטרופאלית, כי אם נפגעים על ידי רכב לא יכולים לתבוע פיצויים", אומר עו"ד רון ומבהיר כי אם היו נותרים נהגי האופניים החשמליים בהגדרתם הקודמת כהולכי רכב הרי שהיו יכולים לתבוע את הנהג הפוגע בהם ולקבל פיצוי.

לעומת זאת המשמעות של החלטת בית המשפט היא שנהגי האופניים החשמליים אמורים היו להצטייד בביטוח חובה, כלומר שעליהם לתבוע את הביטוח שאין להם במקום את הנהג הפוגע בה בשעה שכלל לא ניתן לקנות ביטוח חובה. "אף חברת ביטוח לא תנפיק פוליסת ביטוח שכזו".

"פסק הדין מתייחס למצב רצוי בלי שיש תשתית ביטוחית לכסות את הדבר הזה", מדגיש עו"ד רון המביע תקווה שבית המשפט העליון יבין את האבסורד והסכנה שבדבר ויהפוך את ההחלטה, אך מוסיף ומעיר כי "בינתיים כל חברות הביטוח אומרות שלא ישלמו עד שהדבר ישונה כי יש להם פסק דין של בית המשפט בחיפה".

בדבריו מציין עו"ד רון כי לכאורה יש להחלטה הרואה באופניים חשמליים רכב ממנוע המחייב ביטוח חובה יתרון מסוים עבור הולכי רגל הנפגעים מכלים אלו, שכן באפשרותם לתבוע את 'קרנית', הגוף המכסה פגיעות שביצע מי שאינו מבוטח ולקבל פיצוי, ואולם גם בכך אין מענה מלא למציאות המורכבת שכן 'קרנית' תתבע את הפוגע, רוכב האופניים החשמליים, שכאמור אינו מבוטח ויצטרך לממן מכיסו את הפיצוי. זאת רק במידה ותחליט 'קרנית' שהיא אכן משלמת לנפגע ולא מבהירה שהיא ממתינה להכרעת העליון שיכולה לבוא רק בעוד כשנתיים.

"זו פשוט הפקרות. ג'ונגל", אומר עו"ד רון ומציין כי להערכתו, כמייצג נפגעים, חברות הביטוח יחילו את אותו כלל על קורקינטים. "צריך להסדיר את העניין, כי אף שר תחבורה לא רוצה לכפות חובת ביטוח שהמשמעות לכך נוגעת לעשרות אלפים שיצטרכו לשלם עוד אלף שקלים דמי ביטוח על כלי רכב שעלה להם אלפיים שקלים".

רון מציין כי קיימת הצעת חוק שהועלתה בפברואר 2017 לחייב ביטוח חובה, "אבל הצעת החוק לא קודמה".

"אני מקווה שלאור הסתירות בין פסיקות הדין הדברים ישונו. בינתיים הסיטואציה הקיימת בלתי נסבלת. כיום, כשאתה נוסע אתה מופקר לגורלך והסיכוי שלהם להיפגע הרבה יותר גדול מפגיעת אופניים חשמליים בהולך רגל".

רון מספר כי מקרים מהסוג הזה מגיעים אליו בתדירות של פעמיים בשבוע מגיע אליי מקרה כזה. שוחחתי עם אם לצעיר בן 27 ואמרתי לה שהוא לא יכול לתבוע את הרכב שפגע בו. צריך לחכות לעליון שיהפוך את ההחלטה ושתגיד תודה שהבן שלה לא נפגע באופן קשה באמת".