ארה"ב: ההתנחלויות חוקיותמחלקת המדינה של ארה"ב

ארה"ב צפויה להקל את עמדתה בעניין ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון - ובכך לשנות את עמדתה מ-1978, לפיה ההתנחלויות מפרות את החוק הבין-לאומי, כך חשפה סוכנות הידיעות AP.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו צפוי למסור הצהרה בעניין בהמשך הערב.

ההכרזה מגיעה בין היתר, על רקע החלטת האיחוד האירופי להורות למדינות החברות בו לסמן מוצרי מזון מיהודה ושומרון, רמת הגולן ומזרח ירושלים, החלטה אותה גינו האמריקנים.

מטיוטת ההצהרה שהגיעה לידי סוכנות הידיעות עולה כי ממשל טראמפ חושב שהעמדה המסורתית בנושא לא קידמה עד כה את תהליך השלום. עם זאת פומפאו יאמר שהצהרתו לא תשנה דבר או תקבע משהו באשר לעתיד שטחי הרשות הפלסטינית או ישראל בהסדר קבע.

במחלקת המדינה סירבו למסור פרטים נוספים.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' הגיב להודעה האמריקנית הצפויה. "אני מברך את נשיא ארה"ב על החלטתו הנכונה לבטל את "מסמך הנסן" הישן, ולקבוע את חוקיות מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, כפי שהעלתי לפני ימים אחדים בפגישתי עם אנשי השגריר פרידמן".

"זו בהחלט תשובה ראויה להחלטתו הצבועה של בית הדין האירופי מהשבוע שעבר. מתקדמים בהכרה הבינלאומית במפעל ההתיישבות", כתב סמוטריץ' בטוויטר.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הדגישה את חשיבות המהלך. "הצהרה חשובה זו מצטרפת להצהרת בלפור וההכרה ברמת הגולן. שתיהן הכירו בקשר העמוק והבל יינתק של העם היהודי למולדתו. הצהרה כמו קודמותיה רושמת פרק חדש בהיסטוריה של העם היהודי ומדינת ישראל. מהלכים היסטוריים אלו הם תולדה וביטוי של ברית אמיצה בין ארה"ב לישראל ובין טראמפ לנתניהו".

יו"ר הימין החדש, ח"כ איילת שקד אמרה כי מדובר בהחלטה חשובה ומשמעותית. ״אכן עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. ההתיישבות ביו"ש איננה סותרת את החוק הבינלאומי וטוב שהמעצמה הגדולה בעולם אומרת את האמת ומתקנת עוול ארוך שנים", דברי שקד.

יו''ר סיעת הבית היהודי-האיחוד הלאומי, ח"כ אופיר סופר, ציין כי "אי הכניעה ללחצים ולוויתורים הזויים לצד האמונה בצדקת הדרך מוכיחה את עצמה. יהודה ושומרון איננו שטח כבוש אלא חלק ממדינת ישראל והעולם מבין ויבין זאת".

במועצת יש''ע פרסמו הודעה בה נכתב, "אנחנו מברכים את ממשל טראמפ על חשיפת האמת בנוגע למעמדם של היישובים הישראלים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. כבר מעל ל-50 שנה אנו טוענים כי יש למדינת ישראל זכות היסטורית וחוקית על האזור, והגיע הזמן שבעולם כולו ידעו ויבינו כי זה שלנו".

"זוהי החלטה דרמטית, ואנו מברכים את כל העוסקים במלאכה. עכשיו זה ברור לכולם - יהודה, שומרון ובקעת הירדן הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לאחר ההכרה האמריקאית עלינו להתקדם לשלב הבא - החלת הריבונות על ההתיישבות הישראלית", אמרו במועצה.