ארה"ב: ההתנחלויות חוקיותמחלקת המדינה של ארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (שני) בטלפון עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לאחר ההודעה האמריקנית לפיה ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן מנוגדות לחוק הבינלאומי.

נתניהו הודה לנשיא טראמפ ואמר לו שהוא תיקן עוול היסטורי. "מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה ואתה עשית זאת כפי שעשית בהכרה בגולן ובהעברת השגרירות לירושלים", אמר נתניהו.

הוא הוסיף, "אנחנו לא בארץ זרה, זוהי המולדת שלנו למעלה מ-3000 שנה. הסיבה שאנו נקראים 'יהודים' זה משום שבאנו מכאן, מיהודה. זה לא מונע משא ומתן, להיפך - זה מקדם את השלום כי אי אפשר לבנות שלום אמיתי על בסיס שקרים".

האמת יצאה לאור, עוול היסטורי תוקןדוברות

מוקדם יותר הצהיר מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, כי ארה"ב מתנערת מהעמדה לפיה ההתנחלויות ביהודה ושומרון מנוגדות לחוק הבינלאומי.

מדובר בהודעה היסטורית שכן זהו שינוי ראשון במדיניות האמריקנית בנוגע להתנחלויות שהיתה נהוגה מאז שנת 1978.

פומפאו סיפר שהממשל האמריקני בחן את הנושא באופן עמוק במשך זמן מה עד שהגיע להחלטה סופית. "הנוכחות של האזרחים הישראלים בשטחים אינה מהווה הפרה של החוק הבין-לאומי", הבהיר מזכיר המדינה.

לדבריו, ההצהרה אינה משנה דבר או קובעת באשר לעתיד שטחי הרשות הפלסטינית או ישראל בהסדר קבע.

ההכרזה מגיעה בין היתר, על רקע החלטת האיחוד האירופי להורות למדינות החברות בו לסמן מוצרי מזון מיהודה ושומרון, רמת הגולן ומזרח ירושלים, החלטה אותה גינו האמריקנים.

גורם מדיני סיפר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עסק בחודשים האחרונים בשיחות עם הממשל האמריקני כדי שישנה את מדיניותו כלפי יהודה ושומרון. לדבריו, ההחלטה נעשתה גם בתיאום עם המל"ל והיועץ המשפטי לממשלה וצוותו העוסק במשפט בינלאומי.