יריב לוין
יריב לויןPhoto by Hillel Maeir/Flash90

ראש צוות המשא ומתן מטעם גוש הימין, שר התיירות יריב לוין, שוחח עם אילה חסון וסיפר כי בליכוד עשו שלושה ויתורים משמעותיים. המרכזי שבהם - נתניהו יכהן רק שנה.

מה היה אתמול בלילה?

"אני עומד בראש צוות המשא ומתן של כל מפלגות הימין. כגודל התואר כך מיעוט המשמעות שלו כי משא ומתן אמיתי לא באמת מתקיים. אתמול עשינו עוד ניסיון להגיע סוף סוף לנוסחה די פשוטה עם המתווה שהניח נשיא המדינה ולהגיע להסכמות מהר מאוד אך יש סוגיה עקרונית לבני גנץ ברמה האישית, האם הוא מוכן לשבת בממשלה בראשות בנימין נתניהו. נכון לעכשיו הוא לא נמצא במקום הזה ועוסק במאמצים להקים ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת".

האם נכון שלפני הפגישה בין גנץ לנתניהו פרסמתם הודעה על סיפוח בקעת הירדן?

"לפרסום ההודעה אין שייכות לעניין הזה. לכל אורך המשא ומתן העמדה שלנו הייתה שהדבר הראשון שהממשלה החדשה צריכה לעשות הוא לנצל ההזדמנות ההיסטורית שיש לנו ולהכיל את הריבונות על הירדן וצפון ים המלח, זה בעקבות ההודעה החשובה עד מאוד של הממשל האמריקאי. זה נותן לנו הזדמנות שאסור להחמיץ אותה. גם אם נתדרדר לבחירות נוספות, צריך לא להמתין ולהעביר חקיקה של הכלת הריבונות".

אתה חושב שזה מה שמטריד את אזרחי ישראל? אני לא בטוחה בכך.

"זו הזדמנות היסטורית".

אבל היא לא העיקר. האופציה שגנץ יכהן ראשון ונתניהו אחריו עלתה באיזשהו מקום?

"לא וזה גם לא ריאלי. הקושי של כחול לבן הוא לשבת תחת ראש הממשלה שמוגש נגדו תחת כתב אישום ועל אחת כמה וכמה כשהוא יצטרך לנהל את שלב ניהול משפטו. הם רוצים שגנץ יהיה ראשון ולהעביר חוק נבצרות שימנע מנתניהו לכהן. זו דוגמא לחוסר תום הלב המוחלט בו הם מנהלים את הנושא. בכך הוא מכוונים לכך שבני גנץ יהיה ראש ממשלה לאורך כל הקדנציה ונתניהו לא יהיה ראש ממשלה ליום אחד. לו כחול לבן הייתה מנצחת בבחירות זה מה שהיה קורה".

לפיד תוקף את נתניהו שאין לו גבולות ומדגיש שליברמן יודע את האמת.

"ליברמן יודע את האמת, שמי שמוביל לכיוון ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת הוא לפיד. זה לא סוד. לו הדברים היו תלויים בגנץ בלבד יכולנו לברך על המוגמר. נדמה לי שגם אזרחי ישראל יודעים זאת".

אתם רוצים להיות גם ראשונים וגם לוותר על הגוש. אנשים הצביעו לגנץ כי הכריז שלא יישב תחת ראש ממשלה עם כתב אישום. כדי שגנץ יפר את הבטחת הבחירות שלו הוא צריך לקבל משהו גרנדיוזי בתמורה.

"זה בדיוק מה שעשינו. עשינו שלושה ויתורים מרכזיים. קיבלנו את העיקרון שהכהונה של נתניהו של שנה ותהיה קצרה בהרבה מזו של בני גנץ".

איך כחול לבן יכולים לסמוך עליכם שאחרי שנה נתניהו יפנה את תפקידו?

"הצענו כל מיני מנגנונים פשוטים. שנתקן את החוק כולל החלטה על מועד הסיום. שכאשר תושבע הממשלה היא תכלול את מועד החילוף בהצבעה בכנסת והוא אפילו לא יידרש להצבעת אמון".

זאת אומרת שיהיה נקוב תאריך?

"אמת. הצענו גם שמאחר שאנחנו מקבלים את עיקרון הנבצרות, נחוקק את החוק בטרם השבעת הממשלה".

ואין מצב שנתניהו בזמן הנבצרות יישאר בבלפור?

"לא לא. זה מגוחך. ברגע שבני גנץ הוא ראש הממשלה, נתניהו מפנה את בלפור וגנץ יהיה ראש הממשלה. לכל הדברים האלה הסכמנו מההתחלה. אנחנו מוכנים להגיע למצב שמדובר במספר חודשים ולא שנה שלמה".

אם יהיו בחירות, ממילא יעברו שישה חודשים בהם נתניהו יישאר ראש הממשלה

"נכון ולכן כל המצב הזה הוא אבסורדי. השיח לא נמצא שם מפני שכחול לבן עסוקה בהקמת ממשלת מיעוט הזויה. הראייה לכך היא שאם תשאלי אותם איזה ויתור הם מוכנים לעשות תקבלי שתיקה".

לתת לנתניהו לכהן ראשון זה גם ויתור.

"לא נראה לי שזה יקרה עד חצות אבל אין לדעת".