חנוכת 'בית קויזון'
חנוכת 'בית קויזון'צילום: שגרירות הפיליפינים בישראל.

במתחם שגרירות הפיליפינים בתל אביב נחנך 'בית קויזון', כהוקרה למדיניות נשיא הפיליפינים בתקופת השואה, מנואל קויזון, שהעניק מקלט בטוח לכ-1,300 פליטים יהודים מאירופה.

לא רבים מכירים את סיפור הצלת היהודים על ידי הנשיא קויזון בשנים 1937-1941. בין המשתתפים באירוע המרגש היו מקס וייסלר ומרגוט פינס קסטלבאום. השניים, המתגוררים כיום בישראל, היו בין היהודים שמצאו מקלט בטוח במנילה בתקופת השואה.

שגריר הפיליפינים בישראל, ניל אימפריאל, אמר בטקס כי חנוכת בית קויזון מהווה הגשמה של חלום, למצוא מקום הולם להוקרת מורשתו של הנשיא קויזון שמבטאת אף את הקשר המיוחד בין העמים והמדינות. השגריר הדגיש את חשיבות המרכז ליחסים בין המדינות.

המרכז החדש ישמש ללימוד מדיניות הדלת הפתוחה של הנשיא לשעבר וכן כמרכז ללימוד התרבות והשפה הפיליפינית וכמוסד ליצירת קשרים עם מוסדות וארגונים.

במקביל לחנוכת בית קויזון נפתחה בשגרירות תערוכת צילומים מיוחדת תחת הכותרת "הפיליפינים וישראל - ידידות מתמשכת ושותפות צומחת" ובה אוסף צילומים של אבני דרך מרכזיות ביחסים בין המדינות. הפיליפינים הייתה המדינה האסייתית היחידה שהצביעה בעד הקמת מדינת ישראל בהחלטת האו"ם ב-1947.

לפי נתוני משרד התיירות של הפיליפינים (DOT) בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ביקרו בפיליפינים 17,148 תיירים מישראל – לעומת 15,507 תיירים בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כמעט 11 אחוז במספר המבקרים.