יעקב (כצל'ה) כ"ץ
יעקב (כצל'ה) כ"ץצילום: פלאש 90

השבוע השתתפתי באזכרה למנשה בן חיים (מזרחי) ז"ל, מפצועי צה"ל הקשים של מלחמת יום הכיפורים. הוא נפגע בראשו בקרב על מוצב בודפסט בגזרה הצפונית של תעלת סואץ.

זכיתי להיות מפקדו של מנשה בסיירת שקד, יחידה של גיבורי חיל שרבים מחייליה נהרגו או נפצעו במהלך שירותם הצבאי, עקב פעולות לחימה בתוך ומעבר לקווי האויב.

מנשה למד במדרשיית נעם תחת הנהגתו של הרב יגל זצ"ל. הוא היה תלמיד מצטיין וסקרן, חזק כמו שור, אוהב הארץ והעם ובמיוחד מאמין גדול באלוקי ישראל.

במחלקתי בסיירת לא היה דומה לו, בכושרו הגופני, ביכולותיו המקצועיות, במנהיגותו ובדבקותו במטרה. כל מה שהעמסתי על גבו נשא בקלילות, מכשיר הקשר, המא"ג. בכל מבצע שהשתתף היה ראש וראשון, במיוחד בשקט שלו, במיעוט הדיבור ובחוזק הרוחני והנפשי שלו. כישרונו המנהיגותי והחינוכי התגלה ביתר שאת דווקא אחרי פציעתו הקשה במלחמה.

כתוצאה מפגיעת הכדור בראשו מנשה איבד כמעט באופן טוטלי את זיכרונו ואת יכולת הדיבור שלו. הוא לא יכול היה להלך או לבצע איזו שהיא עבודה בידיו, שאחת מהן הייתה משותקת לחלוטין והאחרת בקושי תפקדה. למרות זאת הוא לא איבד ולו לרגע קט את אמונתו בבורא עולם, ומתוך כך לא איבד את עשתונותיו ואת אמונו בחבריו ובעם ישראל. הוא נשא לאישה את פנינה, אשת חיל גיבורה אמיצה ומוסרת נפש. הם אימצו יחדיו שתי בנות מהממות, ומנשה היה שותף להקמת היישובים עצמונה ובת עין. במיוחד חינך והנהיג אותנו, חבריו לסיירת, ואת בני כיתתו שאיתם למד, בדרך התמודדותו עם מגבלותיו ובאמונה ששידר, שיש ביכולתו להגיע להישגים כבירים למרות נכותו.

הוא שידר וחינך לאמונה והכרת הטוב, לא התלונן וכל הזמן חזר ואמר "רק להודות, רק להודות". ואנו דבקנו בו, נשאבנו לאמונתו, נאבקנו בכל יכולתנו, כל אחד מאיתנו לפי כוחו ויכולתו, לנסות לסייע לו ולאשתו בקבלת השירותים הרפואיים במשך ארבעים שנה, עד שגופו השבור והרצוץ לא יכול היה לשאת יותר את ייסוריו וחזרה נשמתו ודבקה באלוקיה במקור הקדושה, שבה לבית עולמה.

מנשה, בעל אותיות נשמה, לא הפסיק להתהלך בארץ, להרצות ולהופיע לפני תלמידים של מוסדות חינוך ולפני חניכים של תנועות נוער. הוא ואשתו הפיקו סרט דוקומנטרי על מהלך חייו והישגיו, אמונתו ויכולותיו. כדאי לצפות בסרטים שיצאו על גיבור לאומי זה.

אני מקווה שאולי גיבורי ישראל אלו שמסרו נפשם על קדושת העם והארץ, ישפיעו מעט על אלו שמתיימרים להנהיגנו בימים קשים ומיוחדים אלו, ושיזכרו שמונחת בידם אחריות כבדה על שמירתה של האומה היהודית בחומר וברוח ועל שמירת שלמותה של מדינת ישראל, מדינת ה' בעולם.

הכותב הוא יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת ערוץ 7 ויו"ר האיחוד הלאומי לשעבר