מתוך סדרת הנערים
מתוך סדרת הנעריםצילום: רן מנדלסון

במאי הסדרה "הנערים" חגי לוי, קורא לעמיתיו, יוצרי הקולנוע בישראל, להימנע משיתוף פעולה עם קרן ״גשר״, אחת מקרנות הקולנוע הבולטות בישראל, זאת בשל העובדה שהקרן שותפה להפעלת קרן הקולנוע האזורית החדשה בשומרון.

״אני מחבב את קרן גשר, ועוד יותר את זיו נווה העומדת בראשה הרבה שנים״, כתב לוי בפייסבוק, "קרן אזורית, שנועדה לעודד הפקה של סרטים בגדה המערבית, ולתמוך ביוצרים הגרים שם. זאת, כחלק ממדיניות כוללת של משרד התרבות בראשות מירי רגב לייסד קרנות אזוריות כדי לתמוך בפריפריה (נדבר על הספין הזה כשלעצמו בהזדמנות אחרת – אבל הוא לא העניין כאן).

״די מדהים שמשרד התרבות, דרך קרן גשר, מפעיל מיזם אזורי שהאזור שלו אינו כלל בשטח מדינת ישראל. אפשר לקרוא לשטח הזה איך שרוצים – כבוש או מוחזק או משוחרר - אבל ברור שהוא אינו חלק מהמדינה כל זמן שלא סופח אליה. יוצא, ש'מיזם קולנוע שומרון' מבטא, להלכה ולמעשה, סיפוח של הגדה המערבית. הוא בפועל מגדיר את האזור הזה כחלק מהמדינה. ומכיוון שהמיזם הזה מוגדר על ידי השטח שלו ולא על ידי תושביו – אז בסיפוח כמו בסיפוח: מתקיימת בו אפליה כה בסיסית, שקשה להאמין שהיא פשוט עברה ככה. כי מי שיהיה רשאי ליהנות מתמיכתו הם רק אזרחים ישראלים (כלומר בפועל: יהודים), בעוד האנשים האחרים שחיים באותו אזור, שאינם אזרחים, יהיו מנועים״.

לדבריו, מיזם קולנוע שומרון מיועד למתנחלים, וחסום בפני פלסטינים, כלשונו.

"הייתי מציע לכם", כותב לוי לעמיתיו, "לכל מי שכרוך כרגע בשיתוף פעולה עם קרן גשר, או ששוקל להגיש הצעה לאחד המיזמים שלה – לעצור רגע, לשקול, אם אכן את/ה יכול/ה לשתף פעולה עם קרן גשר בזמן הזה. הייתי מבקש ממך לחשוב רגע מה המשמעות של שיתוף פעולה כזה, ואיזו תפיסת עולם זה משקף. והייתי קורא לך להכריע, האם קרן ששותפה למיזם כזה (כל זמן שהיא שותפה) שאינו חוקי ולא מוסרי על פי כל – ראויה למשאבים היצירתיים שלך".

מקרן גשר נמסר כי "קרן גשר מצרה על הקריאה לחרם כנגד יוצרי קולנוע ישראלים... לא קרן גשר הקימה את המיזם בשומרון וגם לא זו שהקצתה לכך תקציב ציבורי. קרן גשר ניאותה לשמש כגוף מקצועי מייעץ למיזם קולנוע בשומרון, לאחר דיונים פנימיים מעמיקים תוך התייחסות לכלל השיקולים. לנגד עינינו עמדו יוצרים הנמנים על הפריפריה, הזקוקים לסיוע וליד מכוונת על מנת לקרב אותם לנקודת זינוק קרובה לאלו מהמרכז, ממש כפי שהקרן עושה עבור יוצרים מכלל קבוצות המיעוט בחברה. המיזם אינו חסום בפני אף יוצרת או יוצר שזכאים לקבלת תמיכה ציבורית, כפי שמקובל בכל הקרנות וכנהוג בכל מדינה בעולם כאשר מדובר בכסף ציבורי. אנו לא רואים בקריאה להחרמת יוצרי קולנוע באשר הם - קריאה לגיטימית״.