משפחת מילנר
משפחת מילנרצילום: באדיבות המשפחה

הכירו את מתן וניני מילנר, שליחי בני עקיבא העולמית מטעם הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית במנצ'סטר, אנגליה.

מתן מלמד בבית הספר היסודי בהוראת ופיתוח תכניות עברית, קודש ויהדות וכן בתיכון היהודי וניני מרכזת את סניפי צפון בריטניה ומנהלת את "הבית" - בית גדול בבעלות קהילת בני עקיבא העולמית שמשמש כמרכז קהילתי, יהודי וציוני.

במקום מתקיימות תפילות שבת וכמובן בימים הנוראים והחגים המקום מלא עד אפס מקום. "הבית" מאפשר גם חוגים ופעילויות לקהילה היהודית על כל חלקיה, תנועות נוער, אולפן עברית, אירועים, התנדבות עם משפחות המתמודדות עם מחלות מסכנות חיים.

מאיפה הכל התחיל?

"עברנו הכשרת שליחים של שנתיים במסגרת התכנית של שטראוס-עמיאל. כשהגיע הזמן לחפש קהילה התלבטנו לאיפה כדאי לצאת לשליחות ובסופו של יום שנינו עבדנו בעבודות שאהבנו מאוד. אני עבדתי בשני תיכונים טובים עם פרויקטים מעניינים וניני כאחות השתלות מח עצם בבית החולים הדסה. רצינו למצוא מקום שיענה על הרצון שלנו "לבנות ולהבנות", גם כלפי עם ישראל בארץ וגם כלפי עם ישראל שלא גר בארץ וכמובן גם כלפי הבית הפרטי שלנו".

למה מנצ'סטר?

"בדקנו מספר מקומות בעולם, ובסוף יצא שהגענו למנצ'סטר והתאהבנו בקהילה. כשנחתנו לפני החגים היה שבוע עם מזג האוויר סוער למדי, אפילו במונחים אנגליים. כששאלו אותנו איך הנחיתה התשובה הייתה שאמנם מזג האוויר קר, אבל האנשים והקהילה חמים".

מה מיוחד בהקהילה היהודית?

"הקהילה היהודית פה מדהימה. קהילה שמלאה בחום אנושי ובחסד. לא משנה כמה פעמים התקשרנו לשאול שאלות בסיסיות וענו לנו בשיא הסבלנות. אירחו אותנו בחגים ועשו כל מה שיכלו כדי לרכך לנו את הנחיתה. הקהילה הציונית הדתית כאן מדהימה (כ-10 אלף מתוך 40 אלף יהודים), אנשים סופר איכותיים ואינטליגנטים, אנשי חסד שמנהלים ונוטלים חלק במגוון ארגוני חסד, למשל "קמפ שמחה" - ארגון שמספק תמיכה בחולים במחלות מסכנות חיים ובני משפחתם, ארגונים שתומכים בנוער נושר, עזרה לחולים ועוד. חלק מהפעולות מתקיימות ב'בית' כחלק מהיותו מרכז קהילתי יהודי וציוני".

בני עקיבא במנצ'סטר?

"אם מדברים על בני עקיבא- פה זה לא רק סניף או 'סביבה' כמו שקוראים לזה כאן, זו קהילה. קהילת בני עקיבא במנצ'סטר היא קהילה מיוחדת- יש פה את 'הבית'- בית גדול ומרשים ששייך לבני עקיבא ומתוחזק בעיקר על ידי הבח"ד (ברית חלוצים דתיים) ותרומות ומתנדבים. מושקעים 'בבית' המון משאבים ורואים תוצאות.

'הבית' מהווה מרכז יהודי ציוני משמעותי במנצ'סטר וממוקמים בו משרדי בני עקיבא (כולל פעילות הסניף כמובן), המזרחי, הסוכנות היהודית, מרכז העליה, ujia, fzy והצופים, 'בבית" נערכים אירועים מגוונים, חוגים, מניין קבוע בשבתות ועוד. הסביבה פה היא הגדולה ביותר באנגליה. לאנשים אכפת מבני עקיבא כי זה חלק משמעותי מאוד בקהילתיות ובקשר לארץ ישראל וליהדות".

הנוער היהודי במנצס'טר

"הרבה מהחניכים הולכים לבתי ספר ולתיכונים היהודיים כמו ברוטון ג'ואיש, קינג דייויד ויבנה, יש חלק שלא הולכים לבית ספר יהודי וזה מקום מאוד משמעותי ומאתגר לכולנו לחיזוק הזהות היהודית. הצעד הבא של הנוער הוא לרוב אוניברסיטה ושם הסיכויים שהם ייתקלו באתגרים הקשורים ליהדותם גדולים יותר.

המטרה שלי ושל ניני היא לחזק אותם ואת ארגז הכלים שלהם לקראת החיים בהמשך. בבחינת מי אני, מהיכן באתי ולאן אני הולך. רק לאחרונה התחלנו פרויקט חדש בו השליחים מכשירים את המדריכים העתידיים, שבט ותכנית מנהיגות".

מנצ'סטר למטיילים דתיים

מנצ'סטר היא מקום נעים ונח במיוחד גם למטיילים הדתיים - יש כאן מגוון חנויות כשרות. סופרים, מעדניות, מאפיות, יש מסעדות כשרות בשרים וחלבית, פיצרייה, המבורגר ומסעדה אסייתית. גם בסופר הגדול שלא מוגדר כיהודי, יש שורות כשרות, בקיצור, אין בעיה למצוא אוכל טעים וכשר. יש מגוון בתי כנסת, שיעורים לגילאים שונים המועברים על ידי שליחי בני עקיבא והמזרחי ואנשי הקהילה, באנגלית וגם בעברית והכי הכי חשוב יש עירוב –דבר שלא מובן מאליו.

ברמת הטיולים התחבורה מאוד קלה לשימוש. במרכז העיר אפשר למצוא את כל החנויות עם חווית קניה נעימה ויש כאן ירידים עונתיים, פסטיבל סרטים יהודיים, החלקה על הקרח, חדרי בריחה ועוד. גם אם לא רוצים להגיע למרכז העיר, יש כאן פארקים מדהימים, עם אגמים, מדשאות, שלכת, גני שעשועים מגניבים. ממש ליד ביתנו יש את אחד הפארקים הגדולים באירופה –"פארק היטון".

אם רוצים לצאת מהעיר- כשעה נסיעה מכאן יש את "הפיק דיסטריקט" -איזור כפרי מדהים ונופים מרשימים של כפרים, צוקים, הרים, נחלים ועוד. אם מרחיקים קצת יותר מגיעים לאזור האגמים של בריטניה המוכר גם בתור "האגמים" -פארק לאומי על גבול סקוטלנד. הפארק הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ב-2017. מנצ'סטר יכולה להיות נקודה מרכזית לטיולי כוכב הן מבחינת התנאים ליהודים דתיים והן מבחינת שפע האפשרויות בטיולים במנצ'סטר והסביבה וזה עוד לפני שדיברנו על האטרקציות הקלאסיות כמו קבוצות הכדורגל המפורסמות, הספרייה (לחובבי הארי פוטר- ההשראה להוגוורטס..), התאטרון, האופרה, מוזיאונים ועוד.

מצליחים להתרגל לתרבות האנגלית? נהיגה הפוכה?

"הרישיון הישראלי תופס פה (לשנה) לכן אפשר לנהוג כאן אחרי שמתרגלים לנהיגה ההפוכה. הכלל הבסיסי הוא שהנהג צריך להיות במרכז הכביש, לא שבשבוע הראשון זה מנע את ההרגשה כאילו אנחנו עומדים להתרסק בכל צומת, אבל זה בהחלט עוזר לקלוט את העניין. לגבי המבטא שחר הבן שלנו מנסה כמונו להסתגל למבטא הבריטי וחזר יום אחד מהגן עם ההבנה- "למה אמרתם שאנחנו גרים במנצ'סטר? אנחנו גרים במנצ'סט-ה!" - הוא הבין את הפואנטה.

המוטו בחיים:

"שנזכה למצוא חן בעיני אלוקים ואדם".