נמל אשדוד
נמל אשדודפלאש 90

מיכאל שרון, קצין ביטחון, מומחה ומרצה לאבטחה, מבקש למתן את הביקורת כלפי המאבטח שביצע את הירי לעבר רכבה של מרינה ראטוש, שפרץ את המחסום בכניסה לנמל אשדוד, ירי בעקבותיו נפטרה ראטוש.

"האירוע המצער שארע בנמל אשדוד שבו נהרגה אישה מחייב אותנו לפתוח צוהר להבנת העולם הסבוך של המאבטחים", אומר שרון. "מבלי לדעת את פרטי החקירה ומבלי לתחקר עדיין את התקרית, ניתן להבין כי המאבטחים אשר היו מוצבים בעמדות הכניסה לנמל אשדוד היו דרוכים ונמצאו במוכנות מבצעית גבוהה".

"אני משער כי המאבטחים תורגלו פעמים רבות ובמגוון רב של תרחישים שמדמים תקיפת יריב את המתקן. התרגילים נועדו לתרגל את המאבטחים ולהביאם למקצועיות רבה ובנוסף נועדו לשמירת הדריכות של המאבטחים".

לדברי שרון, המשמש כמרצה במרכז לביטחון במכללה האקדמית וינגייט, "אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני כל מנהל אבטחה/ רבש"ץ הוא שימור הערנות והדריכות של צוות האבטחה".

"עבודת האבטחה הינה סזיפית וקשה מאוד המאבטחים עובדים ימים ולילות שבתות ובחגים, קל מאוד במצבים הללו להתעייף, לאבד את העירנות והדריכות המבצעית. 20 שנה יכול מאבטח לא להיתקל בסיטואציה מורכבת מבצעית אבל 20 שנה הוא יתאמן לרגע שבו יידרש לכך".

עוד אומר שרון: "מר מזלו של המאבטח אני בטוח שבמידה והיה מדובר בתקיפת מחבלים היה המאבטח מקבל שבחים רבים על תפקודו. עד כה ממה שפורסם, ניתן להבין שהסיטואציה המבצעית שנוצרה בכניסה לנמל אשדוד, באמת הייתה מורכבת ולא פשוטה בכלל, אל לנו לשפוט את המאבטח גם במידה וטעה בשיקול הדעת אך עמד בכל התנאים שהצטברו לפתיחה באש אל עבר כלי רכב המתפרץ".