הרס בית מחבל בכפר צוריף
הרס בית מחבל בכפר צוריףצילום: דובר צה"ל

לפני שלושה חודשים התרחש פיגוע דריסה בצומת גוש עציון ובו נפצעו שני צעירים, אח ואחות, נועם ונחום נביס.

עד כה נותר ביתו של המחבל על תילו. בראשית השבוע ניתן ייפוי כוח לעו"ד מיכאל ליטווק, על מנת שזה ידרוש מצה"ל לבצע את הרס המבנה.

"אני מייצג עשרות משפחות שכולות כבר הרבה זמן. יש לנו בעייתיות במערכת המשפטית סביב הנושא", קובע עו"ד ליטווק. "קיים אמנם בחוק הרס בתי מחבלים, אבל הרבה פעמים מסתפקים באטימה או הרס של חלק מהבית אם המחבל גר עם בני המשפחה שלו, לא הורסים במקרים של פציעה, אנחנו רואים בתים שנבנים מחדש ועוד".

בדבריו קובע עו"ד ליטווק כי הסעיף בחוק מאוד ברור ולכאורה אינו נתון לפרשנות. על פיו ניתן להרוס ביתו גם של מחבל ש"רק" פצע, לכך מצטרפות גם המלצות היועמ"ש והשב"כ, "ובכל זאת דברים לא קורים".

"החוק שמהווה את הבסיס להרס מחבלים הוא מאוד כוללני. לפיו כל מחבל שפגע באזרחים או סייע למחבל שפגע באזרחים, זה מספיק להרוס את הבית. לא צריך להגיע למקרים של מוות חלילה כדי שזה יבוצע. אין לחוק הזה פרשנות אחרת".

אם כך, מדוע הרס בתי מחבלים לא מתבצע בפועל? "המערכת מעדיפה הרבה פעמים שלא להתמודד עם זה. כמעט בכל מקרה של בית של מחבל שמוצא לו צו הריסה המשפחה רצה לבג"ץ עם ייעוץ משפטי של ארגוני שמאל ועורכי דין בחינם והמדינה מעדיפה שלא להתמודד עם זה", אומר ליטווק הסבור כי המדינה מעדיפה שלא להתמודד בשל עצם היכולת של אותן משפחות לעתור בסיוע גורמי השמאל.

לעומת זאת, סבור עו"ד ליטווק, נכון וראוי שתקומנה תנועות ימין שדרכן תוגשנה עתירות לבג"ץ נגד אזלת היד, עתירות בהן תצטרך המדינה להשיב מדוע היא לא מבצעת את הרס הבתים בהתאם לחוק ולהמלצות הגורמים הרלוונטיים. "זה מה שצריך להיות. זה יפעיל לחץ על מערכת הביטחון", הוא אומר.

לזאת מוסיף ליטווק ומזכיר כי בימים האחרונים חל שינוי בצמרת משרד הביטחון והגיעה השעה להוכיח שהשינוי בא לידי ביטוי בפועל. "שר הביטחון כעת הוא נפתלי בנט, שבחודשים האחרונים ובשנים האחרונות דיבר הרבה על הרס בתי מחבלים ויצא נגד נתניהו. זה הזמן שלו לקחת את המושכות".