תחבורה ציבורית בירושלים
תחבורה ציבורית בירושליםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת אורי מקלב וחבר הכנסת רם שפע קיימו אתמול (שלישי) דיון בכנסת בהשתתפות שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אודות מצבה של התחבורה הציבורית והשירות הניתן לצרכנים.

בדיון השתתפו חברות התחבורה הציבורית, חברי כנסת וראשי ארגונים בתחום. במהלך הדיון אמר שר התחבורה סמוטריץ כי בקרוב יחלו ברפורמה בשיטת תשלומי התחבורה הציבורית, כך שבמקום מאה תעריפים שונים יהיו ארבעה תעריפים אחידים לכל הארץ.

כבר בפתח הדיון אמר חבר הכנסת אורי מקלב כי התחבורה הציבורית היא לא שאלה של ימין או של שמאל, לא שאלה של קואליציה או אופוזיציה אלא היא בעיה של כלל הנוסעים. "אמנם ישנה היום התקדמות גדולה מאוד בטיפול בתחבורה הציבורית, בעבר היה תפיסה שנוסעים בתחבורה הציבורית הם ציבור קטן ולא חשוב אולי, היום התחבורה הציבורית היא חלק מרכזי במשק במדינת ישראל.

"אי אפשר להתעלם מההשקעות של המדינה בתחבורה הציבורית", הדגיש מקלב, ''ישנן השקעות גדולות מאוד אך אי אפשר להגיד שבמבחן התוצאה אנחנו הצלחנו. לא הנוסע המזדמן ולא הקבוע אין להם ביטחון תחבורתי בנסיעה במערכות השונות של התחבורה הציבורית''.

שר התחבורה סמוטריץ' שלקח חלק פעיל בדיון שיזמו חברי הכנסת מקלב ושפע אמר: "אני רוצה להציג בשורה: מפברואר אנו עוברים לתשלום באפליקציה בתחבורה הציבורית. תהיה אופציה שנוכל לדעת איפה בדיוק נמצא האוטובוס, כמה הוא מתעכב, כמה אנשים יש באוטובוס ואם יש בו מקום.

"במקום 100 תעריפים יהיו 4 תעריפים בלבד. כיום יש בעיה בצורת התשלומים (הטבעות), אדם שנוסע עשרה ק''מ בתוך הטבעת ישלם פחות מאדם שנוסע חמישה ק''מ מטבעת לטבעת. אנחנו עושים כעת רפורמה בתשלומים שתהיה עם ארבעה תעריפים לכל הארץ. הרבה יותר שוויוני והרבה יותר ברור. במקום 100 תעריפים יהיה 4 בלבד".

ח"כ רם שפע טען כי "חייבים לשפר קודם כל את מערכת האמון בין הנוסעים למערכת התחבורה. אנשים לא עוזבים את הרכב הפרטי כי הם לא סומכים על קו האוטובוס שיגיע בזמן או שיהיה להם מקום על הרכבת. אנחנו רואים שגם הוזלה של התעריפים לא מעבירה נוסעים מהרכבים הפרטיים לתחבורה הציבורית ולכן רק שיפור דרמטי של התחבורה הציבורית יפתור את הבעיה".

שפע פרסם את התוכנית "יום ללאוטו", curless day, מהלך בו יקראו לציבור ובעיקר לחברות ולארגונים לעודד את עובדיהם לוותר על האוטו ליום אחד בשבוע ולנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות שיתופיות.

"אם כל אחד מאיתנו יוותר ליום אחד בשבוע על האוטו ויסע בנסיעה שיתופית או בתחבורה ציבורית – בעיית הפקקים תפתר מהלך כזה על פי הנתונים הקיימים היום במשרד התחבורה, יכול להפחית דרמטית את מצוקת הפקקים בישראל, כבר מחר, בטווח הקצר ולכן יכול להיות כל כך משמעותי. גם אם כל אדם עשירי יצטרף למיזם שלנו, נוריד 15 אחוזים מסך הזמן של כל אחד מאיתנו על הכביש", אמר שפע.

שר התחבורה בירך על היוזמה והביע תקווה שאנשים אכן יצטרפו אליה כי היא תהווה פיתרון טוב לטווח המיידי.