ינון גל-און הוא אומן בן 16 שמתמחה בצילום מתחת למים. ככה זה בחיים, כל אחד והקטע שלו. הקטע שלי הוא להפוך חביתה במחבת ואז לנגב אותה מהרצפה בתוך עשר שניות, ואילו הקטע של גל-און הוא צילומים תת-מימיים. תחקיר מעמיק בגוגל מגלה שהוא עושה את זה מגיל שבע, כדרך התמודדות עם הפרעות קשב ובעיות לימודיות וחברתיות. עבודותיו כבר הוצגו בתערוכות בארץ ובחו"ל, ואף יצאו בספר צילומים שפרסם ביחד עם אמו כנרת. זה הזמן להזכיר שאני עדיין מצפה להכרה בכישרון המיוחד שלי. מה בסך הכול רציתי, תערוכת חביתות קטנה, לא כזה סיפור.
דוד הלפרין הוא איש עסקים שמנהל קמפיין רב מערכתי נגד לשון הרע. זה הקטע שלו. לבנו של הרב רפאל הלפרין ז"ל יש קטעים נוספים, כמו רשת האופטיקה שהוא אחד מבעליה, או קשריו המיוחדים עם מבחר ידועני ישראל. ועם זאת, נדמה שהבייבי החביב עליו הוא "לשון הרע, לא מדבר אליי!", סלוגן שהגה, עיצב, פרסם והפיץ באמצעות סרטונים, אירועים מתוקשרים ומגוון של מוצרי קידום נלווים. אגב, כבר הזכרתי את ההצלחה שלי עם ביצי עין? לא, ברור שלא, אין כזאת. אבל עם חביתה אני כמעט ספץ. תעזבו, לא חשוב תערוכה, ספר בישול יספיק.
בשבועות האחרונים מארח קניון איילון ברמת גן תערוכת צילומים של גל-און הצעיר, שהיא גם חלק מהקמפיין החינוכי של הלפרין. מי שיסתובב במרכז הקניות עד אמצע השבוע הבא, ובטעות יישא מבטו מדוכני המותגים אל תקרת הרחבה המרכזית, ימצא שם עשרות צילומים של ידוענים ישראלים – על חלקם אפילו שמעתם – כשהם טבולים במי בריכה ועטויים סיסמאות נגד לשון הרע, כולל אותו סלוגן מפורסם. הצילומים יפים ועשויים ברגישות, והחיבור בין השקט שבמים לשמירת הלשון הוא הברקה. אבל מה? סתם, אין אבל. בסך הכול מיזם נחמד, בעיקר בהתחשב באלטרנטיבות.
כי בינינו, אפשר היה לנצל את כישוריו של הצלם להפצת מסרים פחות נחמדים הקשורים בהשתקה. למשל, "לא יסתמו לי את הפה" או "צריך לעצור את ההסתה". אפשר היה להשתמש בסלוגן העדכני "הילדים שלך לא ירצו להיות איתך בקשר" עם קרדיט לחוקריו של ניר חפץ. מיטיבי לכת היו מדפיסים על חולצות הידוענים את הפתגם העממי "כבר הוריתי לך לא לפנות אליי, מפלצת". כן, זה ציוץ אמיתי של עיתונאית שלא אזכיר את שמה כי לשון הרע לא מדבר אליי. ומה רע במנטרה האלמותית "שקט ייענה בשקט"?
אתם מבינים, אפשר להיות ציניים כלפי הערבוב בין ערכי היהדות לתרבות הסלבס. ומותר לתהות על אמינותם של כוכבי ריאליטי ומדורי רכילות שמגויסים למאבק בלשון הרע. וניתן להוסיף עוד כהנה וכהנה שאלות על השילוב המוזר בין אומנות ומסחר, או על מקומו של הקניון כמוזיאון. אבל במקרה הזה נראה שהציניות תגלוש לקטנוניות. קמפיין ידוענים נגד לשון הרע לא יגרום נזק אמיתי. אני לא יודע עד כמה הוא מועיל, אבל מזיק הוא לא. אז תהיו חיוביים, תשמרו על לשונכם, ובעיקר תעקבו אחר ינון גל-און, נער מיוחד ומוכשר שרצה לצוף מעל המים ולשם כך צלל פנימה.