הפגנה באיראן
הפגנה באיראןצילום: רויטרס

לאחר שהמחאה באיראן דוכאה ביד קשה ביותר, החלו אתמול (רביעי) הרשויות באיראן לחדש את פעילות רשת האינטרנט בתוך המדינה וממנה החוצה.

אזרחים רבים שתיעדו במהלך ימי המחאה את המתחולל בערים האיראניות, מיהרו לפרסם את הצילומים שעד כה לא נחשפו.

מהתצלומים והעדויות שפורסמו עולה תמונות קשה ואכזרית במיוחד של דיכוי חסר רחמים מצד משמרות המהפכה וכוחות הביטחון האיראניים.

בחלק מהצילומים נראים חיילים וצלפים של משמרות המהפכה כשהם יורים מגגות של בנייני מגורים לעבר מפגינים בלתי חמושים.

באחד התיעודים נראה איש בטחון יורה במפגין לא חמוש מטווח קצר מאוד. תמונה אחרת שפורסמה מראה נער צעיר המתבוסס בדמו על גבי מדרכה ברחובה של עיר, וכן תיעודים קשים נוספים.

מנגד נראים גם תצלומים של מפגינים נסערים וזועמים במיוחד, הקוראים קריאות כנגד המשטר באופן כללי, וכנגד המנהיג העליון של איראן באופן אישי.

"הוא חי כמו בגן עדן, ואנחנו רעבים ללחם", קוראים המפגינים נגד עלי חמינאי, קריאות שעד לפני שנה בלבד היו מחוץ לתחום גם במהלך ההפגנות הגדולות ביותר נגד המשטר בטהראן. בהפגנה באיספהאן נשמעים מפגינים קוראים נגד הסיוע של טהראן לארגוני הטרור בעזה ובלבנון, וטוענים כי הסיוע הכספי הזה בא על חשבון פת הלחם של ילדיהם.

אזרחי איראן החלו לפרסם גם את שמות ההרוגים במחאה בהם ילד כבן עשר שלטענת המשפחה נהרג בעת שיצא לקנות , לחם בסמוך לביתו, נערה בת 14 נער בן 16 , אחות בבית חולים בת כ-30 , ואשה בת 40. אלו רק חלק מהשמות של ההרוגים שפורסמו.

השמות והתמונות הללו מפריכות את טענת איראן כי המפגינים היו שכירי חרב שנשכרו על ידי שירותי ביון של מדינות זרות, כדי לחולל זעזוע עמוק באיראן ולהרע את הבטחון הלאומי שלה.

במקביל מתחיל גם המשטר עצמו לחשוף נתונים מהצד שכנגד, בנסיון להצדיק את הדיכוי האכזרי. שר הפנים האיראני עבדול רזא רחמני פזלי טען אתמול כי במהלך ההפגנות העלו מפגינים באש קרוב לאלף מבנים המזוהים עם המשטר, בהם: 731 סניפי בנק, 140 מבני ממשל, למעלה מ־ 70 תחנות דלק וכ־ 50 תחנות משטרה. לדבריו, גם הבנין המרכזי של רשות השידור האיראנית כמעט עלה באש, כש־ 500 מפגינים ניסו להסתער עליו, אך נעצרו בידי כוחות הבטחון.

שר הפנים האיראני הוסיף כי בסך הכל השתתפו בהפגנות כ־ 200 אלף בני אדם, מה שמצביע על היקף המזימה המרושעת של מדינות המערב ואויביה של איראן, שפעלו לגייס שכירי חרב איראניים כדי שיילחמו נגד בני עמן.

לגבי מספר העצורים בהפגנות נשמעו מספר גרסאות, כשבהודעה של ארגון זכויות האדם 'אמנסטי' נטען כי בהפגנות נעצרו לפחות 1,000 בני אדם, בארגון 'המרכז לזכויות אדם באיראן' הפועל ממקום מושבו בניו יורק נטען כי במחאה נעצרו לפחות 4,000 מפגינים, ואילו כלי תקשורת איראני דיווח כי נודע לו מפיו של חבר בפרלמנט האיראני שמספר העצורים עומד על כ־7,000.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמנאי נשא אתמול נאום בגנותה של המחאה, וחזר וטען כי זו היתה "קונספירציה אמריקאית, בשיתוף ישראל, סעודיה ומדינות נוספות". הוא הוסיף כי ארה"ב שהתכוננה זמן רב לפעולה מסוג זה, ניצלה את עליית מחירי הדלק באיראן כדי לשלוח את 'חייליה' לרחובות הערים, בתקוה שלנוכח עליית מחירי הדלק יצטרפו אליהם גם אזרחים תמימים שאינם מודעים למטרותיה האמיתיות של המחאה האלימה.