פתרון למגמגמים - גם בשבת
פתרון למגמגמים - גם בשבתצילום: istock

ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל, קבע בהיוועצות עם מהנדסי המכון כי אדם שסובל מגמגום יכול להשתמש בשבת במכשיר דיבור ושמע מיוחד המשמיע את דבריו מסייע לו שלא לגמגם.

את הפסיקה גיבש הרב בעקבות פנייה בנושא שהגיעה למכון.

התברר שישנם בני אדם הסובלים מגמגום, שמייצרים תגובה חיובית למשוב קולי שעבר שינוי, כלומר, כשקולו של המגמגם מושמע לו בשינויים קטנים, השטף שלו משתפר והדבר יכול לעזור במידה מסוימת לחלק נכבד מהמגמגמים.

יש העושים שימוש באפליקציות, למכשירי אייפון ואנדרואיד, באמצעות אוזניות עם מיקרופון, ויש העושים שימוש בסוגי מכשירים הנראים כמכשירי שמיעה וכוללים בתוך האוזן או מעל האוזן את כל יחידת הקלט, העיבוד והפלט.

בפנייה שהגיעה למכון, תיאר הפונה כי המכשיר מסייע מאוד ומאפשר לו - לנהל שיחות וללמד בשבת וביקש היתר לעשות במכשיר שימוש בשבת.

לאחר בדיקה של המכשיר במכון צומת יחד עם מהנדסי המכון, קבע הרב פרל ראש המכון כי ניתן לעשות שימוש במכשיר כשהוא פתוח וערוך מראש שבת, מערב ומותאם לעוצמת הווליום הדרושה ולתוכנית הרצויה. אם הסוללה לא תחזיק למשך כל השבת, יש לחבר סוללת גיבוי באופן קבוע לפני שבת.

הרב פרל מסביר, "דין מי שסובל מגמגום כדין מי שסובל מליקוי בשמיעה, לשניהם יש דין 'חולה' לענין שבת ועל כן יש לאפשר להם סיוע גם באופן שנמנע מאדם בריא. השבת ניתנה לעונג ומנוחה, ולא חלילה לצער".