ח"כ יואב קיש (הליכוד) שוחח היום (ראשון) עם אילה חסון ב-103FM והצטרף לקריאה לקיים פריימריז לראשות הליכוד במידה ותהיה מערכת בחירות שלישית אך סירב לומר במי יתמוך.

האם תם עידן נתניהו?

"ראיינו אותי הבוקר ונשאלתי האם נכון שהליכוד ילך לפריימריז. אמרתי את מה שאני חושב ואומר לך את אותו הדבר. כולנו מקווים שנצליח להרכיב ממשלת אחדות ונחסוך את ההליכה לבחירות. זו המטרה הראשונה. לצערי נראה שהרכבת צועדת למערכת בחירות שלישית. בסיטואציה הזו חובה עלינו בליכוד לקיים פריימריז לראשות הליכוד ולראות מי אנחנו מעמדים בראשות הליכוד כדי שנוכל לעמוד במשימה המרכזית – להרכיב ממשלת ימין ולהוביל את גוש הימין לניצחון בבחירות".

אתה קורא לעשות פריימריז עכשיו כדי לא ללכת לבחירות?

"לא. אנחנו ממוקדים בניסיונות להקים ממשלה בימים שנותרו. היום בבוקר חתמתי לראש הממשלה נתניהו כחלק מ-61 החתימות שאני מקווה שהוא ישיג. בסיטואציה בה המהלך הזה נכשל והולכים לבחירות נוספות. חברי הליכוד יצטרכו לבחור את מי הם שמים בראש הליכוד ומי מסוגל לשמר את הימין בשלטון".

אם הולכים למערכת בחירות שלישית, זה לא ברור מאליו שילכו לפריימריז?

"לא. כשגדעון דרש פריימריז קמו קריאות לא לקיים אותן".

גדעון דרש לקיים פריימריז עכשיו.

"אני לא רואה את זה קורה לפי לוחות הזמנים. הוא רצה את זה לפני כשבוע. הוא חשב שזה מהלך שיכול למנוע את ההליכה לבחירות. אני חושב שבלוחות הזמנים הקיימים זה כבר ירד מהפרק. אני מסתכל קדימה. אם אנחנו הולכים לבחירות, אסור לנו לשקוע בדכדוך על מה שהפסדנו אלה להבין שהקבוצה היא החשובה. אני לא נגד נתניהו ולא נגד אף אחד. אני בעד שלטון הימין וחושב שצריך לעשות פריימריז כי חשוב שמי שיעמוד בראש הליכוד יהיה אדם שיוכל להרכיב ממשלה ולהוביל את הליכוד".

אתה לא מאמין שנתניהו יצליח כי יש נגדו כתבי אישום או כשל כבר פעמיים בהרכבת הממשלה?

"יש לנו הנהגה מצוינת, אני חושב שגדעון סער הוא אחד מהמנהיגים הראויים מאוד להוביל את הליכוד ויש עוד אחרים בליכוד כאלה. אני מעריך גם את יולי אדלשטיין. ברגע שיהיה פריימריז אני אומר לך במי אתמוך. אנחנו צריכים להסתכל מי מהם מסוגל להוביל את הליכוד לניצחון ולהרכיב ממשלה בראשותנו".

אין לך מילת ביקורת על כך שנתניהו תחת כתב אישום ממשיך להוביל את הליכוד?

"לא. זכותו של ראש הממשלה להתמודד עם כל מה שטוענים נגדו. אני מאחל לו לצאת זכאי. בחקירות שעשו לו בוצעו לא מעט עוולות. בזמנו כיו"ר ועדת הפנים ניסיתי לקדם ועדת חקירה פרלמנטרית על פעילויות המשטרה ונחסמתי על ידי יו"ר הקואליציה דאז, דודי אמסלם. אני בוודאי חושב שיש לבצע עבודת בדק משמעותית בפרקליטות ובמשטרה אך אני לא אחזור על השלטים והקריאות לשלוח אנשים מסוימים לכלא. אלו דברים מאוד חריגים שלא ראויים ולא במקום. כן צריך לעשות בדיקה, להיכנס להאשמות אישיות – זה מיותר ולא ראוי".

אני זוכרת כשהדיחו את גל הירש שהתמודד לתפקיד המפכ"ל יצאת למלחמת עולם נגד הרשויות. מה קרה מאז?

"לא קרה כלום. אני חושב שברשויות יש הרבה דברים צריך לתקן. כשהייתי ח"כ צעיר נפגשתי עם השופטת הילה גרסטל שעמדה בראש היחידה לבדיקת התביעה בישראל. היא אמרה לי שאנחנו מעבירים חוק שמסרס את כל העבודה שלה. אני הייתי אז ח"כ צעיר, לא הבנתי כל כך על מה היא מדברת ולא התערבתי. מאז הפרקליטות נלחמה בה וביכולותיה. שרת המשפטים נתנה לפרקליטות גיבוי ואנחנו נמצאים היום במצב בו אין גוף אמיתי שמסוגל לבקר ולבדוק את הפרקליטות – את זה צריך לתקן".

אפשר לומר שיש מחנות בליכוד. מחנה סער, מחנה אדלשטיין, מחנה כ"ץ וכמובן מחנה נתניהו.

"בליכוד יש מפלגה תוססת וחיה ומה שקובע זה הפריימריז. כולנו מאחורי מי שייבחר. ברגע שיהיה פריימריז תהיה התמודדות והאנשים יאמרו במי הם תומכים וכולנו נתיישר לפי המנהיג הנבחר".

גם גנץ בפועל לא הצליח להרכיב ממשלה פעמיים. בפעם הראשונה כי לא עצר את פיזור הכנסת ובפעם השנייה ב-28 ימים בהם קיבל את המנדט. למרות זאת אני לא רואה קולות בכחול לבן להדיח אותו. אלא אם אתה תאמר לי כאן שזה בשל העובדה שיש כתב אישום כנגד ראש הממשלה.

"אני לא מנתח את כחול לבן ולא כל כך אכפת לי מה קורה שם. בגדול זו מפלגת רק לא ביבי, לי חשוב שאת הממשלה יוביל הימין בראשות הליכוד. אני בעד הקרב הפוליטי והדמוקרטי בליכוד שחשוב שיישמר. אנחנו נבחר את האדם הכי מתאים כדי לנצח ולהוביל".