הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: הלל מאיר/TPS

כבר שבוע שני שמיזם התחבורה בשבת מופעל במספר ערים בגוש דן, ביניהן קרית אונו. רבה של העיר, הרב רצון ערוסי, לא מסתיר את מורת רוחו מהמצב.

"אני כואב, מיצר ומודאג מאוד. לא רק ברמה המקומית שבודאי אני בוש ונכלם שאנחנו שותפים למיזם הזה, אלא ברמה הארצית והלאומית. כל מי שעיניו בראשו רואה נכוחה שמדובר במיזם שמטרתו לייצר מהפכה תרבותית ודתית במדינת ישראל. זו רק תחילתו של התהליך. היעד הוא להגיע לתחבורה ציבורית כוללת בכל הארץ", אומר הרב בראיון לערוץ 7.

הרב ערוסי מספר שאם בעבר לא דמיין שבמדינת ישראל יפרצו גבולות בנושא השבת, הרי שהמציאות טפחה על פניו. "ביקרתי לפני שנים בבורו פארק אצל חבר יהודי דתי. יצאנו לרחובות כדי ללכת לבית הכנסת ונלווה אלינו שכנו חסיד סאטמר. ברחובה של העיר ראינו את הסאבווי דוהר, את המסעדות והחנויות הפתוחות. טפחתי על כתפו של איש סאטמר ואמרתי לו: מה יש לך בגלות – שבת בבית ושבת בבית הכנסת. אין ברחוב. בוא לקרית אונו, הכל סגור, אין תחבורה ציבורית. מרגישים את השבת לא רק בבית אלא גם ברחוב.

''הוא ענה לי, אתה תמים. זה תהליך. מאחר ומנהלים את המדינה אנשים שרחוקים מתורה ומצוות יובילו בעתיד שתהיה תחבורה ציבורית ותהיה זילות בשבת. אז לא הסכמתי והיום אני מודאג שאנחנו פשוט מתפרקים מהערכים שלנו. קם דור שלא יודע לחלוטין תורה מהי. תנועת ההשכלה, חיים נחמן ביאליק ואחד העם יצאו נגד מי שרצה לבטל את השבת".

"לעניות דעתי, כיוון שזה לאומי וארצי ולא נקודתי מקומי, מן הראוי היה שנתארגן להפגנת המיליון כמו שהיה אז לפני הבג"ץ. אני לא יודע אם יש לנו את היום את הכוחות הפוליטיים-ציבוריים וגם את הכוחות הרבניים שיצליחו לארגן הפגנה כזו", מוסיף הרב בתסכול.

עם זאת, בעירו מתכוון הרב ערוסי לקיים כנסי הסברה ושיעורי תורה על השבת. "יש לי יעד לחזק את הציבור הדתי והמסורתי ולקרב את אותם אחים רחוקים מתורה ומצוות לקיים עונג שבת במקומות ציבוריים. ננסה לשלוח אגרות לכל בית, שלא תהיה כתובה בשפה רבנית, על מנת לנסות למעט את ההקצנה ולבלום את התהליך המסוכן והנורא הזה".

לסיכום, הוא אומר, גם ראשי הרשויות נכנעו לרייטינג הפוליטי. "גם ראשי הערים שהם שורשיים ואוהדים על הדת, מסתכלים על הבייס הפוליטי שלהם. יש קבוצה שמשתמשת ברשתות החברתיות ומהווה איום על אותם ראשי ערים והם בצר להם אנוסים על פי הדיבור".

"אני מזהה את זה כפוטנציאל שהרבה ראשי ערים ייכנעו בגלל קמפיינים כאלה. באין לנו ממשלה, גם בניסיון להקים ממשלת אחדות, מושכים יותר ויותר לשחיקת הסטטוס קוו שכבר נשחק. אין ספק שצריך לראות שמדובר בתהליך שמגמתו להיות חלוץ לפני הכנסת והבג"ץ, כדי לומר שהעם רוצה תחבורה ציבורית. זהו מיזם מסוכן ואם נציל ליצור הפגנה נאה ומכובדת, זעקה פנימית ולא מתלהמת, שיראו שהציבור כואב ודואב, זו התשובה ההולמת", מסכם הרב ערוסי.