אמיר אוחנה
אמיר אוחנהצילום: קובי ריכטר/TPS

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע בצהריים (שני) על רשימת המועמדים לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, כולם מתוך המערכת.

שמות המועמדים הם: שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים; רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז; דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; אושרה גז - איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב.

השר אוחנה הסביר, "בעוד שבועיים מהיום יסיים שי ניצן את כהונתו כפרקליט המדינה. הנוהל למינוי פרקליט מדינה בשגרה קובע ועדת איתור".

לדבריו, "כששאלתי לפני מספר חודשים את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט האם לא הגיע הזמן להקים ועדת איתור, שמשך עבודתה בד"כ הוא מספר חודשים – השיב לי שלא ניתן בתקופת בחירות וכן בתקופת ממשלת מעבר להקים ועדת איתור למינוי של פרקליט מדינה קבוע, משרה הקצובה בחוק לכהונה של שש שנים. המינוי יכבול גם את ידיהן של הממשלות הבאות, ולאור כך נראה היה לי הגיוני הנימוק, וקיבלתי אותו".

אוחנה ציין, "סעיף 23א לחוק שירות המדינה (מינויים) מורה כי אם נתפנתה משרתו של נושא משרה או נבצר ממנו להשתמש בסמכותו או למלא את תפקידו, רשאי השר שעם משרדו נמנית המשרה, בהתייעצות עם נציב השירות, להטיל על עובד מדינה אחר למלא את התפקיד, לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים".

"בשבועות האחרונים הודעתי ליועץ כי בכוונתי למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה, כפי שהחוק מורה, וכי אין לי כוונה לבקש את הארכת כהונתו של פרקליט המדינה הנוכחי. אין גם כל סבירות ברעיון להותיר את הגוף החשוב והמשמעותי - הפרקליטות – ללא מנהל שיעמוד בראשו. המדובר במשרה בכירה שלעומד בראשה ישנן סמכויות סטטוטוריות", הסביר אוחנה את הצעד בו נקט.

השר אוחנה הזכיר כי בפסיקת ביהמ"ש העליון לגבי משרת ראש רשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים נקבע כי כי "אין ולא היה מקום להשאירה מיותמת, וזאת גם בתקופת בחירות" ובהמשך באותו פסק הדין: "הפתרון שנבחר, או אולי התהווה יותר משנבחר, לאחר סירובה של ועדת החריגים להאריך את כהונתו של ראש הרשות, ולפיו נותרה משרת ראש הרשות בלתי מאוישת - לא היה במתחם הסבירות" (בג"צ 258/13 דן חי נ' ועדת החריגים לקציבת כהונת משרה בכירים).

"קל וחומר כשהדברים אמורים בתפקיד פרקליט המדינה. לאורך החודשים האחרונים בדקתי מרחוק מועמדים היכולים בעיני למלא את תפקיד מ"מ פרקליט המדינה, והגעתי לחמישה שמות. ארבעה מהם מכהנים בפרקליטות ואחד מהם הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה", הוסיף.

"אציין כי רשימת השמות אינה בהכרח סגורה ולו יועלו בפני שמות נוספים מתוך המערכת, כפי שהחוק מחייב, אהיה מוכן לשקול זאת. לכל המועמדים שהזכרתי למעט אחד, ניסיון רב של עשרות שנים בניהול תיקים פליליים, בוודאי יותר מלפרקליט המדינה הנוכחי עת נכנס לתפקידו. למעשה המועמד היחיד שאין לו את הניסיון הפלילי האמור הוא רז נזרי, אך הוא מפצה על כך בניסיון רב ועשיר בתחומי המשפט הציבורי ובליווי היועצים המשפטיים לממשלה לאורך השנים במגוון תיקים – כולל בתחום הפלילי", כתב השר.

"המועמדים כולם מוכשרים בעיני ועל כן בכוונתי לבחון את מידת התאמתם למלא את מקום פרקליט המדינה למשך שלושה חודשים (עם אפשרות להארכה לתקופה נוספת של שלושה חודשים). אין זה אומר כמובן דבר לגבי פרקליט המדינה הקבוע שיבחר כאמור, על ידי ועדת איתור לכשתוקם ממשלה. בימים הקרובים אראיין את כל המועמדים, אתייעץ בנציב שירות המדינה כפי שהחוק מורה, אתייעץ גם ביועץ המשפטי לממשלה – ואקבל את החלטתי. כרגיל, אעדכן את הציבור ואת כלי התקשורת במקביל", חתם אוחנה.