מאיר חביב
מאיר חביבצילום: לשכת חבר הפרלמנט

האסיפה הלאומית של צרפת אישרה הערב (שלישי) החלטה היסטורית לפיה אנטי-ציונות כמוה כצורה חדשה ומודרנית של שנאת היהודים האנטישמית.

ההחלטה התקבלה לאחר מספר דחיות ודיון ציבורי סוער סביב ההצעה.

חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב הציג את עמדת מפלגתו (UDI) במסגרת הטיעונים בעד ונגד החוק.

בנאום נוקב, חזר חביב על החיבור בין העם היהודי לארץ ישראל לאורך השנים והסביר מדוע אישור ההצעה חשוב לא רק למי שהוא יהודי.

"המדיניות הצרפתית במאבק נגד האנטישמיות היא כישלון. יש התפרצות של מתקפות אנטישמיות. 12 צרפתים נרצחו בגלל היותם יהודים מאז 2003. מחצית מהמעשים הגזעניים בצרפת בוצעו כנגד יהודים, למרות שהם מהווים פחות מאחוז האוכלוסייה. מול הדחיפות, הרבה נאומים, מעט מאוד מעשים", האשים חביב.

הוא התייחס בנאומו לעובדה כי למרות ההצהרה המתוקשרת של הנשיא מקרון בעד החוק בפברואר האחרון, לא נעשו צעדים ממשיים לקידומה. "יש חמלה, כן, אבל בעיקר חוסר אומץ פוליטי. עדות לכך, העיכוב ואי הנוחות סביב החוק הזה, שהיה צריך לעבור פה אחד, כמו בגרמניה או בריטניה".

"למרות התחייבותו של הנשיא, נוסח החוק נכתב מחדש וחוזר היום בגרסה מרוככת. למה? בגלל הגדרת המשווה את שלילת זכות קיומה של מדינת ישראל לאנטישמיות. עמיתי היקרים, אנסה להוכיח זאת, שנאת ישראל היא האנטישמיות החדשה. והיא רק גרסה נוספת לשנאת צרפת, הרפובליקה וערכיה. בעיני האנטי-ציונים, מדינת ישראל הוקמה מתוך 'פיצוי' לאחר השואה. זה מקומם וזה שקר עם זאת, האמונה שלי היא שאם מדינת ישראל הייתה קיימת אז, לא הייתה שואה. ישראל היא תעודת ביטוח החיים היחידה של העם היהודי", הוסיף.

לדברי חביב, "האנטי-ציונות לעולם לא סתפקה בביקורת על מדיניות ישראל. מדובר בדמוניזציה אובססיבית, שימוש מוטעה ברטוריקה אנטי-גזענית ואנטי-קולוניאלית במטרה לשלול מהיהודים כל זהות לאומית. האנטישמיות החדשה משגשגת על רקע שנאת ישראל, האיסלאמיזם ותיאוריות קונספירציה".

"אני דואג ליהודים אבל אני מודאג בעיקר בשביל צרפת. סימן שאינו משתמע לשתי פנים: דמוניזציה זו של היהודי וישראל הפכה היום לסימן ההיכר של כל מי שמקיא את המערכת. האם אני צריך להזכיר לכם את הססמאות של אפודים צהובים ? מקרון = רוטשילד = ציון, "ציוני מלוכלך", "תחזור לתל אביב", "גזע מלוכלך"?", תהה חבר הפרלמנט היהודי.

חביב קרא לחבריו לבית המחוקקים, "תתעוררו. מאז דרייפוס, המאבק נגד האנטישמיות חופף עם המאבק למען הרפובליקה. זאת הסיבה מדוע המאבק נגד האנטי-ציונות אינו שאלה שמעניינת רק את היהודים. הוא נוגע בערכים של הרפובליקה כולה. כמחווה חזקה נגד האנטישמיות, היינו צריכים להכניס את האנטי-ציונות לחוק העונשין. כיום, חסר אומץ פוליטי לכך. עם זאת, הצבעה זו היום היא, אני מקווה צעד קטן לקראת העתיד, תקווה. לסיום חביב פנה לקהל ואמר: תהיה ההצבעה שלכם אשר תהיה, זה יהיה איתות לבאות".

השר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן, הגיב להחלטה ואמר, "תחת כסות של 'ביקורת פוליטית' על מדינת ישראל, מופצים תכנים אנטישמיים, המרעילים את השיח ושוללים את זכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית".

"אני מברך את הפרלמנט הצרפתי על ההחלטה החשובה שתסייע להילחם באנטישמיות הגואה גם בצרפת ובאירופה בכלל . אנחנו מצפים כמובן לראות גם צעדים מעשיים מממשלת צרפת כנגד גורמי BDS ופעילים אנטישמיים המפיצים שנאה בצרפת כנגד ישראל והיהודים", דברי ארדן.

שר החוץ ישראל כ״ץ אמר, "אימוץ ההחלטה מאשר את דברי הנשיא מקרון שקבע כי אנטי ציונות היא פניה החדשות של האנטישמיות. בכוונתי להמשיך ולפעול כדי שעוד מדינות יבינו ויתמכו בהגדרת אנטי ישראליות ושנאת ישראל כאנטישמיות. זהו צעד חשוב במאבק באנטישמיות ואני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבות צרפת".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף, "בימים בהם ישראל מותקפת ללא הפסק בעיקר מכיוון אירופה זו החלטה חשובה ואמיצה. ידידינו בצרפת פעלו באופן נחוש עד לתוצאה המיוחלת".

"זו רק טיפה בים. נמשיך לפעול בעולם כולו נגד ארגוני החרם והדה לגיטימציה", אמר דגן שנפגש לפני כמה חודשים עם יוזם הצעת ההחלטה סילווין מיילארד ושוחח איתו על חשיבותה.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, בירך גם הוא על ההחלטה. "אנו, כמייצגי העם היהודי בכל רחבי תבל מברכים ומצדיעים לאסיפה הלאומית של צרפת ונשיא צרפת, מנואל מקרון, על החלטה היסטורית הניצבת כתמרור מוסרי כנגד גילויי האנטישמיות ושנאת ישראל. מדינתו של אמיל זולה שנאבק באנטישמיות ניצבת כיום בעידן של אנטישמיות גואה, בעד החופש לחיות חיים יהודיים חסרי פחד, בעד הציונות ובעד מדינת ישראל".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והממונה על המאבק באנטישמיות במוסדות הלאומיים יעקב חגואל סיכם, "אני שמח מאוד שמורידים את המסכות, אנטי ציונות היא אנטישמיות. התחפושת הזו ניסתה להכשיר מניעים אנטישמים וגזעניים נגד העם היהודי - די לשנאה. ליהודים ברחבי העולם יש זכות לגור ולהסתובב בביטחון מלא עם מגן דוד או כיפה על הראש ללא חשש שיפגעו בהם".