טבעת בצחוק
טבעת בצחוקפלאש 90

אירוע כזה קורה אחת לכמה שנים. העולם הרבני נדרש לתת מענה למקרה שבו נער מגיש לנערה טבעת כהלצה ומציע לה להינשא לו.

בימים אחרונים הובא אירוע שכזה לבית הדין באשדוד כאשר צעירה המבקשת להינשא מבקשת לברר אם אקט מסירת הטבעת על ידי צעיר לפני שלוש שנים כבדיחה מהווה נישואים המחייבים כעת גירושין בטרם תינשא לבחיר ליבה האמתי.

בשיחה עם ערוץ 7 מתייחס לפרשה ולסוגיה בכלל הרב נתנאל עובד, רב הישוב נטפים, המכהן גם כעורך דין (משרד ארבוס קדם צור), וקובע כי גדרי ההלכה מחייבים שיתקיימו לא מעט אלמנטים על מנת שאירוע שכזה ייחשב אכן כנישואים.

"בסוגיית הנישואים בצחוק כאקט של הומור דנו הפוסקים כבר לפני הרבה שנים", אומר הרב עובד. "העיקרון המנחה הוא שתהיה לאדם גמירות דעת, כלומר שיבין את ההשלכות של המעשה, ולכן מה שנעשה בהומור לא יתקבל כאקט של נישואין. גם אם הבחור נתן טבעת או מתנה זה לא ייחשב אם לנערה לא היה רצון אמתי".

"לקידושין יש כמה תנאים, עדים כשרים שראו את המעשה, שתהיה נתינה וקבלה, צריך לומר את הטקסט המדויק ושאר התנאים המופיעים בשולחן ערוך והדבר לא נעשה בקלות", אומר הרב עובד המציין כי על מנת שמעשה ייחשב לנישואין הרי ש"דרושה אומדנה, הערכה, שבה מי שמסתכל מהצד רואה שהדבר נעשה ברצינות".

עם זאת מדגיש הרב עובד כי אין לזלזל ולהקל ראש במעשים חלקיים, גם אם אינם גוררים אחריהם מעשה של נישואים גמורים. "אנחנו רוצים להסביר לאנשים שהדבר רציני ושיש לו השלכות, ולכן יתכן מאוד שיהיה מצב של גמירות דעת לרגע ורצון של שני הצדדים, גם אם הדבר נעשה במסגרת של חברות. התפקיד של בית הדין הוא להביא לכך שלא יעשו צחוק מהנושא הזה, כי האיסורים הנובעים הם חמורים, איסורי ממזרות וכו'. מעבר לכך, יתכן ועשו את המעשה עם כל המתחייב וטענת ה'בצחוק' לא תתקבל".

ומה לגבי סיטואציה של התרסה או של הצגת תיאטרון הכוללת טקס נישואין, האם יש בה תקפות של נישואים? מסתבר שגם אז הדברים לא יהפכו למחייבים. "הרמ"א כותב שבקידושין לא הולכים אחרי אומדנות והשערות שאדם לא כיוון. לכן ברור לנו שהמעשה להצגה או התרסה ולא ייחשב כקידושין".

משמעות הדברים, מבהיר הרב עובד, תקפה גם לנישואי הצעירה לכהן. מאחר ואין מדובר בנישואין של ממש הרי שהיא גם לא תיחשב לגרושה ותוכל להינשא לכהן.

באשר למקרה האחרון, מציין הרב עובד כי בו לא נראו סממנים המעידים על רצינותם של בני הזוג כמבקשים להינשא. "לא ראינו אקט תומך, כלומר לא הייתה חופה ולא הזמינו אנשים. בנוסף היה מדובר בעד אחד ולא חוששים לקידושין שכאלה".

עוד מתייחס הרב עובד לתופעת כריעת הברך ומתן הטבעת בהצעות נישואין. האם מעמד זה עלול להיחשב לנישואין? מסתבר שלא שכן לכל הנוכחים ברורה מהות המעמד כמעמד של הצעת נישואין ולא מעבר לכך. "דרושה כוונה של שני הצדדים שהיא אוסרת על עצמה על כל העולם וכוונה לקידושין".