גנץ, ריבלין ונתניהו
גנץ, ריבלין ונתניהוPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

המציאות הפוליטית מערערת את אמון הדור הצעיר, בעיקר תיכוניסטים, בכוחה של הדמוקרטיה. זוהי גולת הכותרת של מכתב מחאה שעליו חותמים מורים לאזרחות ויוגש לראש הממשלה, נתניהו, וליו"ר 'כחול לבן', ח"כ בני גנץ, בדרישה להקים ממשלת אחדות.

מאחורי היזמה עומד ד"ר הדר ליפשיץ, מורה לאזרחות ומלמד בחוג להוראת האזרחות במכללת אפרתה, ולדבריו על המכתב חתומים ועוד יחתמו מורים לאזרחות מכל הקשת הפוליטית. לדבריו הקריאה "מבטאת את עמדת רוב הציבור מימין ומשמאל. אנחנו נתקלים בתלמידים עם אבדן אמון במערכת הדמוקרטית".

"אלו צעירים שעומדים על דעתם ורואים שכבר שנה וחצי אנחנו במערכת בחירות. הדמוקרטיה נראית להם כחסרת תוחלת", קובע ד"ר ליפשיץ ועל קביעתו זו אנחנו שואלים מדוע, שהרי אם רק היה אדם אחד, אביגדור ליברמן, נותר בעמדתו הראשונית ומצטרף לממשלת ימין, לכאורה הייתה נותר האמון של צעירי ישראל בדמוקרטיה על כנו.

"יש משהו לא מעורר אמון גם במציאות שבה תוקם ממשלת ימין צרה עם רוטציה אחרי הפרת ההבטחה לבוחרים. זה לא יעורר תקווה ויגביר אמון. זה יעורר התמרמרות ויגביר את התחושה הקשה בציבור, כאשר יש ממשלה עם שלושים שרים שבה כל הסוחט הרי זה מבורך".

לדבריו בעוד בעבר הייתה משמעת תקציבית ו"הלכו לבחירות עם אידאולוגיה מסוימת והיא ניצחה. כאן הימין קיבל 55 מנדטים והשמאל 57 מנדטים. כלומר הרוב רוצה ממשלת אחדות. ליברמן אמר לבוחריו שהוא לא רוצה ממשלת ימין אלא ממשלת אחדות של כחול לבן, ואם הוא יילך לממשלת מימין הוא יפר את הבטחתו לבוחריו. התחושה תהיה קשה מאוד ואני מתקשה לראות ממשלה ללא אמון ציבורי מצליחה לתפקד בעיקר בחזית העיקרית של חיזוק מערכת המשפט, חיזוק בדק הבית. ממשלה כזו תתקשה לעמוד במערכת ונמשיך לראות את חולשתה של ממשלה כזו ואת הדה-לגיטימציה שלה".

בעצומה עליה מחתים ד"ר ליפשיץ מורים מימין ומשמאל נכתב:

לכבוד,

בנימין גנץ ובנימין נתניהו,

ראשי הסיעות הגדולות בכנסת העשרים ושתיים.

"יוֹם צָרָה וְתוֹכֵחָה וּנְאָצָה הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי בָאוּ בָנִים עַד מַשְׁבֵּר וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה." (ישעיהו לז,3)

אנו, הח"מ, מורים לאזרחות בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים, מהגליל ועד הערבה, בעלי עמדות פוליטיות שונות, מאוחדים במחויבותנו ליציבות המשטר בישראל, ולביסוס הדמוקרטיה שלנו.

אחד מתפקידיה היסודיים של הכנסת הוא כינון ממשלה. הכנסת העשרים ואחת נכשלה, ואנו חרדים מפני הידרדרות למשבר עמוק אם לא תוקם ממשלה יציבה לאלתר. כמי שעמדו בראש שתי הסיעות הגדולות בכנסת הקודמת, כמו גם בנוכחית, חובתכם להוביל להקמת ממשלה בישראל.

אנו מבקשים להזכיר כי המצב בו לא הייתה הכרעה ברורה כבר היה מלפנים, בכנסת האחת עשרה. אז נחלצו שני ראשי הסיעות הגדולות, שמעון פרס ויצחק שמיר ז"ל, והשכילו להקים ממשלת אחדות שחילצה את ישראל מהמשבר הכלכלי והכנסת הזו היא האחרונה, עד היום, אשר הצליחה לכהן עד תום תקופת כהונתה המקורית.

כמי שעומדים מול תלמידים החשים חוסר אמון בשיטה וגדלים למציאות של ערעור ביטחונם בישראל כמדינה דמוקרטית מתפקדת אנו חוששים ממשמעות המצב והשלכותיו.

אנו קוראים לכם לגבש קווי יסוד, ולהשלים הקמת ממשלה והצגתה בכנסת לאלתר.