סת׳ רוגן
סת׳ רוגןצילום: רויטרס

השחקן הקומי היהודי סת׳ רוגן רושם לעצמו עוד פרס, הפעם אולי קצת פחות נוצץ, אבל בהחלט קרוב ללב.

לרוגן, ולאביו מארק, הוענק השבוע אות כבוד מטעם ״חוג הפועלים״ Worker’s Circle, ארגון יהודי סוציאליסטי, על תרומתם לקידום התרבות היהודית ושפת היידיש.

רוגן, בן 37, שמגלם לא אחת דמויות יהודיות בסרטיו, למד יידיש באחרונה לצורך תפקיד חדש בסרט “An American Pickle”, בו הוא ישחק את דמותו של יצרן יהודי של מלפפונים חמוצים שיוצא מחבית החמוצים לאחר שהיה תקוע בה במשך 100 שנים.

בנאום קצר בטקס הענקת הפרס, תאר רוגן הצעיר את החדר בו נערך האירוע כמקום בו מרוכזים יותר דוברי יידיש מאשר "בכל חדר אחר מאז ימי השטעטל בשנות ה-20".

אביו של רוגן, מארק, בן 66, היה עוזר למנכ"ל סניף ״חוג הפועלים״ בלוס אנג'לס. מארק, ואמו של סת׳, סנדי, משתייכים לזרם הציונות הסוציאליסטית והופיעו בהפקות תיאטרון ביידיש. הם נפגשו כשהתנדבו בקיבוץ בישראל בשנות ה-70׳.

בדבריו בטקס סיפר סת׳ רוגן כי כשהיה ילד, הביך אותו אביו כאשר במהלך טקס הדלקת נרות חנוכה צעק בקול על אחד המשתתפים בגלל עוולה כלשהי שעשה. סנדי הזהירה אותו שאם יעשה כן, היא תעמיד פנים שאינה מכירה אותו כלל, אבל רוגן האב המשיך בשלו והמקרה אפילו דווח בעיתונות המקומית בוונקובר, עיר הולדתו של רוגן. ה

מסקנה מהמקרה, אמר רוגן הבן למשתתפי הטקס, היא ש״אם אתה מאמין במשהו, עליך לעמוד על שלך, לצעוק את זה, לצרוח את זה, אפילו אם זה יגרום לך להראות כמשוגע ואפילו אם אשתך תעמיד פנים שאינה יודעת מי אתה״.

ארגון ״חוג הפועלים״ נוסד לפני 120 שנה במטרה לקדם ערכים יהודים פרוגרסיביים בארצות הברית ופועל גם הרבה להנחלת היידיש בקרב יהודים אמריקנים.