יעקב טסלר
יעקב טסלרצילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

ביוזמת ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) דנה מליאת הכנסת בנושא "שיא בניתוק אזרחים וקשישים מאספקת החשמל - פגיעה בחייהם של רבבות אזרחים שידם אינם משגת". הנושא נדון במסגרת הצעה דחופה.

בנאומו במליאת הכנסת אמר ח"כ טסלר כי 46,000 בתי אב נותקו מחשמל עקב קשיים בתשלום. חלקם הניכר מחוסרי ישע, קשישים, חולים, אנשים שנקלעו למצוקה כלכלית.

"איבדנו את החמלה! איבדנו את הרחמים!", קרא טסלר, "מנתקים אזרחים אומללים מחשמל, בשל חוב כספי?", תהה.

בדבריו ציין בפני חברי הכנסת כי בשנים האחרונות הרשות הפלסטינאית צברה חוב עתק לחברת החשמל. על פי המלצת גורמי הביטחון, ממשיכים להזרים את החשמל לתושבי עזה בעיקר משיקולים הומניטריים שונים.

"אני חושב, שמה שמתאים לתושבים העזתיים, מתאים בוודאי לתושבי ישראל", אמר הרב טסלר. "זו מדיניות איפה ואיפה. אם מגלים חמלה ואמפתיה כלפי תושבי עזה מנימוקים ביטחוניים, אז אי אפשר לגלות חמלה דומה כלפי הישראלים, מנימוקים סוציאליים?

"בימינו, אי אפשר לשרוד יום אחד בלי חשמל. ולכן, בהיבט הפרקטי, חלה עלינו חובה מוסרית למצוא הסדר – כל הסדר שהוא- לבעלי חוב חשמל, שישים קץ לתופעה מבישה זו ובלבד שלא ינותקו.

"בהיבט הערכי", אמר טסלר "עצם העובדה שהתופעה קיימת ואנחנו נאלצים להעלות אותה כאן בהצעה דחופה, מצביעה על בעיה חברתית עמוקה של התעלמות מהחלש, התעלמות ממצוקה, חוסר רחמים חברתי.

"אנחנו גדלנו על המוטו, שהסממנים המאפיינים את העם היהודי הוא, שאנו רחמנים וגומלי חסדים. האחד למען השני. החזק למען החלש. העשיר למען העני. זה לא בא לידי ביטוי רק בהתעלמות ממצוקה כלכלית, כמו זו של ניתוק מחשמל. זה מתבטא גם בחוסר כבוד וסובלנות לעקרונות של השני. לאמונתו, ולאורך חייו".

"קו אחד מחבר בין התעלמות ממצוקה כלכלית, להתעלמות מצרכים אחרים. במקרה זה כמו במקרים אחרים, מתגלה החזק כמי שהמצוקה לא נוגעת ללבו וכל האמצעים כשרים בדרך אל היעד.

"נכון, חובה לשלם עבור חשמל כמו שחובה לשלם עבור שירותים נוספים אבל להשאיר קשישים וחולים בחושך, ללא חימום בחורף, זו אכזריות. והיא תוצאה של חברה אנוכית וחסרת חמלה. אני חושב שהגיע הזמן, שהממשלה תיקח אחריות על משפחות מעוטי היכולת ולחשוב על מגנון הנחה בתשלומי החשמל לפי מודל מסוים שתחליט, אולי בדומה להנחה בארנונה למשל.

טסלר סיים את נאומו ואמר: "עד שזה יקרה, מחובתנו למצוא פתרון ביניים, שימנע מאתנו חדשות מזעזעות על רבבות מסכנים שנאלצים להאיר את החשכה בביתם בנרות, במקום בחשמל".