פורד נגד פרארי
פורד נגד פראריצילום: יח"צ

תעשיית מרוצי המכוניות ברחבי העולם בכלל ובארצות הברית בפרט, היתה ועודנה, אחת מהתחרותיות הנצפות ביותר. נכון שבמשך השנים זה דעך, אך בשנות השישים, לא היה בית בארצות הברית שלא היה נמשך למידע אודות תחרות ספורט זו.

אבל זו למעשה רק תחרות המשנה. גולת הכותרת של הסרט מלבד המשחק הנפלא של שני גיבוריו זוכי האוסקר מאט דיימון וכריסטיאן בייל, היא התחרות בין שני ענקי ייצרני המכוניות. הפרארי האיטלקית לבין הפורד האמריקנית.

לאורך שנים היה זו חברת פרארי שזכתה בכל התחרויות ולפורד ומנהלה זה היה סדין אדום.

וכך, מביא סיפור הסרט (המבוסס על סיפורם האמיתי) את סיפורם של מעצב המכוניות פורץ הדרך קרול שלבי ( מאט דיימון) והנהג הבריטי חסר הפחד קן מיילס ( כריטסיאן בייל), אשר נאבקו יחד בהתערבות תאגידית, בחוקי הפיזיקה ובשדים שלהם עצמם על מנת לבנות מכונית מרוץ מהפכנית עבור יצרנית הרכב פורד ולהתחרות במכוניות השולטות של אנזו פרארי במרוץ 24 השעות של לה מאן בצרפת של 1966.

על אף שהסרט מכיל קאסט מבריק היה ברור לכולם מלכתחילה שהסיפור העיקרי הוא מערכת היחסים הדרמטית בין שני כוכבי הסרט, מאט דיימון המגלם את קרול שלבי, וכריסטיאן בייל אשר מגלם את קן מיילס.

כאשר הגיעה השעה לחבר בין הדמות לשחקן, במאי הסרט ג'יימס מנגולד ידע מיד מי יהיו שני הכוכבים שלו: "שניהם כל כך מוכשרים," אומר מנגולד. "הייתה ביניהם אחוות אחים מהיום הראשון על הסט, פשוט יכולת לחוש שזה יתרגם גם למסך."

"הוא כוכב סרטים כל חייו," אומר מנגולד בנוגע לדיימון. "הוא מביא עמו חותמת להצלחה ותהילה שמלווה אותו בזכות קריירה רבת שנים. אך עם זאת, כמו כל אדם ובעיקר כשחקן בשנות הארבעים לחייו הוא נתקל בשאלות כגון: לאן אני הולך? באותה הצורה שקרול שלבי נדרש להתאים את עצמו לחייו החדשים בתחילת הסיפור."

מנגולד הבמאי, שאף ששני הכוכבים שלו יבלו כמה שיותר זמן מאחורי ההגה. וזה אכן בולט בסרט. רבות מתוך 153 דקות הסרט, מונצחות במירוצים "כל הרעיון היה לתת לקאסט לעשות את המרב האפשרי," אומר הבמאי. "שאפתי להעביר את חוויית הנהיגה לצופה בצורה הכי אמיתית שניתן, כאילו הם עצמם ברכב. שומעים את צלילי הברגים מתהדקים ומשתחררים, רואים את שלדת הרכב נעה מטה ומעלה, חשים את שאגת המנוע. הצופה מבין כמה עומס הם שמו על המכוניות שהם בנו וכמה הן היו קרובות להתפרק לרסיסים."

"היום יש לנו מחשבים שעוזרים בעבודת העיצוב," ממשיך מנגולד. "היום אנחנו יכולים מראש לבצע ניסוי במחשב ולהבין האם הרכב יעמוד בזה או לא. הנהגים הללו נכנסו לרכבים שלא ידעו אם הם יגיעו עמם לקו הסיום, לא הייתה דרך לנבא הצלחה או כישלון באמצעות עט ועיפרון, היית חייב פשוט לבנות את הרכב לנהוג בו ולקוות שלא יתפוצץ בשלב מסוים. יש רומנטיקה בנועזות שבלקיחת סיכון שכזה, ולעבוד קשה עבור השאיפות שלך."

דיימון הוא אחד השחקנים הוותיקים והמוערכים. קן מיילס זכה פעמיים בפרס גלובוס הזהב.

תחרות אמיתית, מחכימה ומרתקת. ללמוד מה הגוף והמכוניות יכולים לעשות מעבר לכל דמיון.

רק אל תנסו את זה בבית. נקי ומהנה.