זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: אהוד אמיתון/TPS

השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת זאב אלקין התייחס הבוקר (שני) בראיון לגיא פלג ברדיו 103FM להתרחשויות אמש במרכז הליכוד.

"מי שכותב עימות חזיתי לא זוכר ימים אחרים בליכוד. הליכוד ידע עימותים סוערים. אני תומך בנתניהו אך זכותו של גדעון סער לומר שהוא רוצה להתמודד", אמר אלקין.

"אני מעדיף מרכז ליכוד עם התלהטות הרוחות מאשר מפלגה כמו יש עתיד בו ראש המפלגה מאריך לעצמו את הקדנציה לשנים ארוכות", הוסיף השר להגנת הסביבה.

סער מספר שהבקשה הלגיטימית שלו להתמודד בפריימריז עולה לו בהסתה פרועה של ראש הממשלה.

"יש מאבק פוליטי. סער חושב שזה מגיע מהסתה של ראש הממשלה אך הכעס מגיע מהשטח. יש רבים שאוהדים את גדעון אך חושבים שזה לא הזמן להתמודד מול נתניהו שנמצא תחת מתקפה. הליכוד יודע להתאחד כשמסתיים ההליך הדמוקרטי".

אמרת שראש הממשלה נמצא תחת מתקפה אתה מאמץ את הנרטיב שניסו לעשות כאן הפיכה שלטונית?

"אני חושב שיש הרבה שאלות שכל בר דעת יכול להעלות כשהוא קורא את כתב האישום ויש הרבה שאלות בנוגע לאכיפה בררנית".

רה"מ סבור שמדובר בהפיכה שלטונית.

"אני לא משתמש בהגדרה הזאת אך יש לי ביקורת על הזרוע הזו של המערכת השלטונית".

אתה חיה פוליטית מתוחכמת וגם וותיקה. תסביר לנו מה ראש הממשלה רוצה? התמונה שעולה מהסקרים היא ברורה ומנציחה את הפלונטר הפוליטי. מדוע רה"מ לוקח אותנו למערכת בחירות שלישית?

"רה"מ לוקח אותנו לבחירות? זו טענה מעניינת. רה"מ הוא היחידי שמתגמש פעם אחר פעם. תראה לי ויתור אחד שכחול לבן עשו במהלך המשא ומתן הזה. רה"מ הסכים לחוק פרסונאלי שמגביל את היכולת שלו לכהן למרות שהחוק במדינה מאפשר לו לכהן עד פסק דין חלוט. כדי לחלץ אותנו מהפלונטר הוא הסכים לחוק פרסונאלי נגד עצמו שיגביל אותו להתמודד גם אם יהיה משבר פוליטי. רה"מ הסכים להתפשר על חצי שנה כהונה במקום שנה.

גם גדעון סער וגם יואב קיש מביטים בנתונים ואומרים שנתניהו לא יכול להרכיב ממשלה במצב הנוכחי והסכנה היא שהם יאבדו את שלטון הימין.

"אני לא רואה מישהו אחר בליכוד שמביא למפלגה יותר מנדטים מראש הממשלה בנימין נתניהו".

אולי מישהו אחר יוכל להביא ממשלת אחדות ואת השלטון בחזרה לליכוד.

"אם אתה חושב שגנץ יסכים שמישהו אחר מהליכוד יכהן לפניו ברוטציה אתה טועה טעות חמורה. יש כאן פלונטר פוליטי שלא קשור לסוגיה האישית של רה"מ אלא כחלק מוויכוח פנימי בתוך הנהגת כחול לבן. הצעת הפשרה האחרונה שעלתה הייתה בכלל של כחול לבן, אנחנו בלב כבד אמרנו שאנחנו מוכנים לשקול אותה ופתאום הפסיקו את הפגישות והמשא ומתן כי בקוקפיט לא הגיעו להסכמה עליה. אנחנו לא אשמים בכך שיאיר לפיד תוקע את המערכת. יש כאן פלונטר שאפשר לפתור אותו אז למה לקחת את המדינה לבחירות לכל הרוחות?"

כחול לבן לא מוכנים לכהן תחת רה"מ עם כתב אישום. זה מה שהם הבטיחו לבוחר. הם לא רוצים לתת לו את הלגיטימציה.

"אז שייכנסו בעוד חצי שנה, אבל למה לקחת את המדינה לבחירות?"

הם לא מאמינים לנתניהו שיפנה את הכיסא.

"זה לא עניין של אמון. הנציגים שלהם ביקשו ערבויות, כולל חוק בנבצרות שימנע מנתניהו ללכת לבחירות. כל מה שהם ביקשו בתחום הערבויות - הם קיבלו תשובה חיובית מאיתנו. מה הם עוד רוצים שיקרה".

בסוף ברגע האמת אם יהיה אירוע ביטחוני גדול או משבר תקציבי לא יהיה ניתן להכריח את ראש הממשלה להתפטר.

"אתה טועה. הם הציעו את חוק הנבצרות שישלח אוטומטית את ראש הממשלה לנבצרות אחרי חצי שנה מהקמת הממשלה. בנוסף הם הציעו לחוקק חוק כשישביעו ממשלה לא יצטרכו להצביע מחדש בתמיכה בגנץ אלא הוא אוטומטית ייכנס לתפקידו. בכך נתניהו לא נדרש להתפטר אפילו, גנץ ישר ייכנס לנעליו".

ומה רה"מ ירוויח מתחילת הכהונה?

"הוא בעיצומם של מהלכים שהוא רוצה לסיים אותם, ביניהם טיפול בבקעת הירדן".

רוצים לעשות מחטף? אם עושים ממשלת אחדות, קווי היסוד שלה צריכים להיות מוסכמים על החברים בה. אם הנושא הזה מוסכם על כולם, שגנץ יקדם את זה.

"כדי לקדם את זה לא מספיק רק להסכים אלא צריך גם יכולת עבודה מול הממשל האמריקאי".

אני לא מבין. אתם מוכנים ללכת לממשלת אחדות עם כחול לבן ולתת בעוד חצי שנה את השלטון לבני גנץ כשאתם חושבים מראש שאין לו את היכולת לעמוד מול הממשל האמריקאי? אתם מפקירים את המדינה לאדם שלדעתם לא יכול לעמוד מול הממשל האמריקאי?

"אנחנו מקבלים את ההכרעה הדמוקרטית. אנחנו מוכנים לקבל מישהו שאין לו ניסיון מדיני ופוליטי עדיין. כולנו גם זוכרים איך נגמרו הממשלות של אהוד ברק שהיה טירון פוליטי".

אני דווקא זוכר שגם לנתניהו הגיע לראשותה ממשלה עם ניסיון צבאי מוגבל בהשוואה לניסיון הצבאי של בני גנץ, בוגי יעלון וגבי אשכנזי.

"רה"מ הגיע לתפקיד אחרי שהיה ארבע שנים סגן שר החוץ ושלוש שנים יו"ר האופוזיציה, גנץ מגיע לתפקיד עם אפס ניסיון במערכת המדינית והפוליטית".

אחרי השיחה הזאת אני מתרשם שמזל שכחול לבן לא מקבלים את ההצעה של הליכוד כי אחרת חלילה היית נותן יד להכתרת טירון פוליטי וזו סכנה שאתה לא רוצה לתת לה יד.

"בתור מי שמקבל את ההכרעה הדמוקרטית, אני מוכן לקבל מצב בו אדם שבעיני פחות כשיר...

פחד אלוהים.

"אם חס וחלילה נגרר לבחירות, תצביע לנו ואולי יקרה נס".

ממש מפחידה ההצעה של ראש הממשלה, לעשות ממשלת אחדות עם גנץ, הצעה לא אחראית של רה"מ לתת לכזה טירון לעמוד בראשות הממשלה.

"אז לפחות בוחר אחד לליכוד יש לנו? גיא פלג הולך להצביע לליכוד".

ולחשוב שראש הממשלה שלנו עלול היה לה להרכיב ממשלה עם טירון חסר אחריות כמו בני גנץ. איך הוא העלה על הדעת את זה.

"אני שמח שאתה תצביע לנו בבחירות הקרובות ונוכל להקים ממשלת ימין מלא מלא"

אבל חשוב שנתניהו יעמוד בראשות הליכוד, אחרת אני לא יכול לתת את הקול שלי לגדעון סער. רק נתניהו.

"אנחנו נדאג שנתניהו יעמוד בראשות הליכוד".

רק נתניהו עם שרה ויאיר בקוקפיט. זה מה שחשוב.

"הגענו לסיכום. אני מציע לך לא לערב את המשפחה".

להיפך, אני נדיב בקרדיטים ומה שמגיע מגיע. הם חבורה וצריך לתת להם להמשיך קדימה.

"אני מציע לך להתעמת מול מנהיג שבינתיים שני מיליון אזרחי מדינת ישראל מצביעים לו".