עןלי תימן באוהלים
עןלי תימן באוהליםצילום: ELDAN DAVID לע"מ

בבית המשפט העליון התקיים אתמול (שני) דיון ראשון בערעורם של בני משפחות ילדי תימן נגד ההחלטה לפצל את התביעות שלהם לעתירות נפרדות.

ד"ר רפי שובלי, חבר הנהלת פורום אחיי וחוקר פרשת ילדי תימן ובלקן, מספר על התרשמותו לפיה גם הפרקליטות התקשתה להסביר את עמדתה לשופטי העליון.

הדיון בעליון התקיים לאחר החלטת בית המשפט המחוזי ולפיה תופרד תביעתם של 11 המשפחות העותרות לתביעות נפרדות. "מדובר במשפחות ששייכות לקבוצת 80 משפחות שהמדינה בתשובתה לוועדת החקירה קבעה שלא יודעים מה עלה בגורל הילדים, למרות שהם היו באחריותה".

"בתביעה הזו נתבעות המדינה והסוכנות לתת מידע ופיצוי, לאחר שצדק כבר לא יוכל להיעשות", אומר ד"ר שובלי ומבהיר כי ככל הנראה המטרה האמתית שמאחורי דרישת הפרקליטות לפצל את התביעות היא מאבק בסדרתיות של התלונות. "הסדרתיות של התופעה היא ליבת כתב התביעה", הוא אומר ומסביר כי אם תבוא כל משפחה אל בית המשפט בעתירה מנותקת מחברותיה הגישה אליה תהיה כאל תביעה מקומית, פרטנית ויחידה שאינה מלמדת על תופעה. לעומת זאת תביעה משותפת תבהיר שאין מדובר במקרה יחיד ובודד.

בנוסף, סבור שובלי, מבקשת הפרקליטות לגרום "לסחבת בלתי נגמרת, שרוצים לגרום לה בתקווה שתעקר את התביעות מהעוקץ הפוליטי והחברתי שלהן".

"הנימוקים שנשמעו מצד הפרקליטות לפיצול הן שלכל מקרה מאפיינים משלו וצריך לדון בכל מקרה לגופו ולא בהקשר של המקרים האחרים", מספר ד"ר שובלי ומוסיף כי מצידם של השופטים "נשמעו הערות ביקורתיות ותהיות".

לזאת הוא מוסיף ומעיר: "אנחנו יודעים מניסיונינו שזה לא אומר דבר לגבי מהות ההחלטה. אנחנו מצפים שהערעור יתקבל אבל אין ביטחון בכך".

"פער הכוח בין המדינה לבין המשפחות הוא בלתי נתפס. אני סבור שבתוך בית המשפט פער הכוח הזה מצטמצם כי בית המשפט נדרש גם לנמק את ההחלטה ולעמוד מאחוריה, והצורך הזה מייצר תהליך שבסופו מישהו יחליט שצריך להתנהג למשפחות האלה אחרת", דברי שובלי המוסיף ומציין כי "בתוך המשפחות האלה היו 6 אמהות בנות 90 ומעלה בתחילת הדרך ונותרנו עם חמש, אחרי שאחת הלכה לעולמה לפני כחודשיים. אני חושב שמדינת ישראל צריכה לנהוג באמהות האלה אחרת. זו התעמרות שאין לה שום סיבה".