בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסוןצילום: רויטרס

המפלגה השמרנית של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון זכתה ברוב משמעותי של מושבים בפרלמנט.

רשת "סקיי ניוז" דיווחה הבוקר (שישי) כי על פי תוצאות האמת, המפלגה השמרנית זכתה ב-363 מושבים ובכך הבטיחה רוב בפרלמנט. ספירת הקולות נמשכת.

מפלגת הלייבור שאותה הוביל ג'רמי קורבין הנגוע באנטישמיות, התרסקה ל-202 מושבים בלבד.

אם תוצאות האמת יהיו דומות לתוצאות המדגמים, ג'ונסון יוכל לאשר את הסכם הברקזיט בקלות ולממש את החלטת העם הבריטי לצאת מהאיחוד האירופי שהתקבלה כבר בשנת 2016.

ג'ונסון התייחס לתוצאות הבחירות המסתמנות מוקדם יותר הבוקר ואמר כי "נראה כי הדברים הולכים לכיוון הנכון".

הוא הוסיף כי הגיע הזמן "להשלים את הסכם הברקזיט ולאחד את האומה". ג'ונסון הודה לחברי מפלגתו ולאזרחי המדינה ואמר כי זו ההזדמנות לבריטניה לכבד את רצון הבוחר.

קורבין, מנגד, הודיע כי בכוונתו להתפטר מתפקידו בעקבות התבוסה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירך את ראש ממשלת בריטניה. ''ברכות לבוריס ג'ונסון על הזכייה הגדולה שלו. בריטניה וארצות הברית יהיו כעת חופשיות לבצע עסקת סחר חדשה ומסיבית לאחר הברקזיט. לעסקה כזו יש פוטנציאל להיות גדולה ומשתלמת בהרבה מכל עסקה שניתן היה לעשות עם האיחוד האירופי", אמר טראמפ.

ג'ונסון אמר לאחר פרסום תוצאות המדגם: "תודה לכל מי שהצביע, התנדב והתמודד בבחירות. אנחנו חיים בדמוקרטיה הטובה ביותר בעולם".

ראש הממשלה הבריטי גם שלח לחברי מפלגתו אימייל שבו כתב "אני מקווה שתיהנו בחגיגות הלילה. אתם עמדתם מאחורי הקמפיין הזה, לא יכולנו לעשות את זה בלעדיכם".

דובר הלייבור אמר בתגובה לפרסום המדגמים כי מוקדם מדי להכריז על תוצאות הבחירות. הוא הוסיף כי במפלגה ידעו ש"אלו יהיו בחירות מאתגרות".

ח"כ גדעון סער מהליכוד בירך את ג'ונסון על ניצחונו, ''ברכות לראש ממשלת בריטניה בוריס ג׳ונסון ולמפלגה השמרנית הבריטית על ניצחון אלקטורלי מרשים.

''הלייבור בהנהגת קורבין הוביל מדיניות אנטי-ישראלית מובהקת, ידידות מופלגת עם אויבי ישראל ובצידן יותר מאשר ניחוחות אנטישמיים. תבוסתו משמחת ומהווה הקלה לקהילה היהודית של בריטניה", הוסיף סער.

ח"כ ניר ברקת מהליכוד מסר: ''ידידי, בוריס ג’ונסון, ברכות חמות על ניצחונך בבחירות בבריטניה ועל התבוסה שהנחלת לקורבין האנטישמי. בהיכרותי אותך בתפקידך כראש העיר לונדון, בפרלמנט וכראש הממשלה, אין לי ספק שתוביל בהצלחה את האומה הבריטית, תחזק ותעמיק את השותפות בין בריטניה למדינת ישראל''.

ח"כ יועז הנדל מכחול לבן הגיב ''ניצחון לקול ההיגיון בריטניה על פני השנאה הישנה'', וח"כ מתן כהנא מהימין החדש אמר ''תודה לאל ולאזרחי בריטניה על בחירה נכונה''.

הפסיד. ג'רמי קורבין
הפסיד. ג'רמי קורביןצילום: רויטרס

לפני כשבועיים חרג ממנהגו רבה הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, ופרסם מאמר שתקף את קורבין ואת מפלגתו אותם האשים באנטישמיות מתמשכת.

"החששות האמיתיים והמוחשיים מהליבור בראשות קורבין הם אחד הרגעים הכואבים מאז נכנסתי לתפקידי. רוב יהודי בריטניה חרדים מהאפשרות שמפלגת הלייבור תנצח בבחירות", כתב הרב.

הוא הוסיף, "כמה צריך מנהיג האופוזיציה להרחיק לכת כדי שיבינו שהוא אינו כשיר לתפקידו? האם העובדה שקשר את עצמו למי שמסיתים נגד יהודים מרחיקה לכת? האם העובדה שכינה 'חברים' את מי שתומכים ברצח יהודים מספיקה? נדמה שלא".

"הדרך שבה הנהגת הלייבור התמודדה עם גזענות נגד יהודים לא תואמת לערכים הבריטיים שבהם אנו כה גאים. רבים מחברי המפלגה ונציגיה בפרלמנט, יהודים ולא יהודים, חשים בושה רבה", סיכם רבה של בריטניה.