אהוד אולמרט
אהוד אולמרטצילום: קובי ריכטר/TPS

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שוחח עם ניסים משעל ב-103fm על הבחירות השלישיות, ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו לשעבר.

"העובדה היא שהולכים לבחירות, אני לא חושב שפוספס משהו. אני חושב שלפחות לי היה ברור שיהיו בחירות לסיבוב השלישי".

אבל זה לא מונע מהעובדה שהייתה הזדמנות להקים ממשלת אחדות לאומית וזה לא עבד.
"לא הייתה שום הזדמנות להקים ממשלת אחדות לאומית, זאת סיסמה שחוקה ומזויפת שאין לה שום שחר. היא הייתה מביאה חורבן לחיים הדמוקרטיים של מדינת ישראל ולחיים הפוליטיים. אין שום בסיס לשיתוף פעולה בין מה שקוראים ממשלת אחדות, דהיינו שיתוף בין כחול לבן לבין הליכוד".

ההיסטוריה מראה אחרת. אתה אומר שממשלת אחדות מובילה לשיתוק ולחורבן העניין הדמוקרטי, אבל מי כמוך יודע שבשנת 84 ו-88 הוקמו ממשלות כאלה והצליחו מאוד.
"אני הייתי שותף להקמת ממשלת האחדות ב-84 וגם ב-88, פעלתי בעניין ועודדתי מאוד את יצחק שמיר ללכת למהלך הזה. היה מדובר במציאות פוליטית שונה לחלוטין, בפערים אחרים לגמרי, גם ברמה העניינית ובעיקר ברמה האישית, מערכת האמון האישית שהייתה בין האנשים השונים..."

הייתה מערכת אישית קשה בין פרס לשמיר והם התגברו על זה ועבדו יפה.
"אנחנו עברנו רק בשבועות האחרונים, ועוברים את זה גם בימים האלה, וזה יהיה עוד יותר חריף בימים הקרובים - בבוקר עומד ראש ממשלת ישראל ואומר על בני גנץ, בוגי יעלון וגבי אשכנזי, רמטכ"לי צה"ל לשעבר, שהם אנשים שמוכנים לעשות קואליציה עם 'בוגדים שרוצים בהשמדת ישראל', הכוונה היא לרשימה המשותפת - ובצהריים הוא מציע לשבת איתם לאחדות, איזו אחדות? איזה שיתוף פעולה? איזה בסיס לפעולה? איזו יכולת להגיע להסכמה מדינית?

"זאת סיסמה שחוקה שנלקחה ממציאות שהייתה לפני 35 שנה, אז הייתה מציאות שונה לחלוטין. היו יחסים אישיים לא תקינים בין יצחק שמיר לשמעון פרס אבל היו איזשהם קני מידה אחרים לגמרי לגבי ההתנהלות הפוליטית והציבורית ולכן זה גם עבד. בסופו של דבר, גם כן בשנת 90 זה התפוצץ כי אי אפשר היה לכסות יותר על הפערים בתחום המדיני.

''פה מתחילים מנקודת מבט שבבוקר מסיתים הסתה פרועה, שגובלת בקריאה של ראש הממשלה, להשוות את גדולי המפקדים של צבא הגנה לישראל לבוגדים, ואתה מאמין שאחרי 5 שעות הם יכולים לשבת ולדבר כאילו שום דבר לא קרה? זה הזוי ובלתי סביר, זו סיסמה שחוקה".

אז מה שאתה אומר, זה, 'מזל שלא קמה ממשלת אחדות לאומית?'
"בהחלט. היה יכול להיות יותר גרוע מהאפשרות שאנחנו ניצבים בפניה כרגע. אנחנו הולכים להכרעה. מערכת הבחירות הזאת היא של הכרעה והיא תכריע בנקודה אחת שהיא כרגע היחידה שעומדת על סדר היום הציבורי - לא עומד שום נושא מדיני, אף אחד לא מתווכח עליו, לא עומד שום נושא חברתי, לא עומד שום דבר בנושא החינוך, לא עומד שום דבר בנושא הבריאות, רק דבר אחד, האם בנימין נתניהו יכול להמשיך לכהן כמנהיג המדינה, כן או לא..."

הוא אומר שהוא הולך לנצח.
"הוא אומר שהוא הולך לנצח, תוצאות 2 הבחירות האחרונות מובילות לכיוון הפוך. שמעת עכשיו את הסוקר שלך, גם הוא מצביע על מגמה כזאת. אני משוכנע שבנימין נתניהו סיים את תפקידו ומערכת הבחירות תכריע את זה. כחול לבן תהיה המפלגה הגדולה ביותר, בני גנץ יוזמן להרכיב ממשלה, ואחרי שהליכוד יוותר על המשך כהונתו של בנימין נתניהו..."

אתה לא מקדים להספיד אותו? למדנו בהיסטוריה הפוליטית של ישראל, מספידים פוליטיקאים והם עולים כפורחים.
"אמרתי לפני הבחירות באפריל שבנימין נתניהו לא יוכל להקים ממשלה, אמרתי לפני הבחירות בספטמבר שהוא לא יוכל להקים ממשלה ושיהיה סיבוב שלישי. בינתיים ההבנה שלי את הדינמיקה הפוליטית של המערכת הישראלית התבררה פחות או יותר כצודקת, לכן אני מרשה לעצמי לומר עכשיו שהפור נפל. השאלה היא כמה נזק ייגרם לתחושת הסולידריות הפנימית של החברה הישראלית במערכת הבחירות הזו. שמעתי שיאיר לפיד אמר שזאת תהיה מערכת בחירות של שנאה, הסתה ופלגנות. אין לי ספק שזה יהיה הכיוון של ראש הממשלה ושל חבורה לא גדולה אבל מאוד אפקטיבית ודינמית שהשתלבה לא רע במערכות התקשורת הישראלית, בניגוד לזעקות השבר של משפחת נתניהו ותומכיה, הם די מוברגים היטב בכל מיני מקומות, והם שותפים למסע ההסתה..."

עיתונאים שעוסקים בהסתה כדי לשרת את נתניהו?
"בוודאי, יש כאלה שזה תפקידם".

מי?
"אתה יודע היטב, כולם יודעים".

אביגדור ליברמן הציע לתת לנתניהו חנינה תמורת פרישה מהחיים הפוליטיים, אתה בעד?
"אני לא חושב שדווקא אני צריך להשיב על השאלה הזאת. אני חושב שבנימין נתניהו צריך להפסיד בבחירות והוא יפסיד. מה שיעשה אחרי זה, זה עניינו של נשיא המדינה והוא יפעל בנושא הזה על פי שיקול דעתו, באחריות ובממלכתיות כפי שהוא עושה כל הזמן".

למה אין בך יכולת לפרגן?
"כי אני לא מפרגן לנתניהו, הוא מסית, מדיח ופלגן שעוסק כל היום בהשמצות, בהפצת שקרים, בפגיעה באנשים הטובים ביותר בחברה הישראלית, בפגיעה בחלקים נרחבים של האוכלוסייה הישראלית שלא מסכימים איתו. בהסתה פרועה נגד האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל. שראש ממשלה ישראלי אומר ש-13 חברי כנסת, שנבחרו לכנסת בתהליך דמוקרטי ושנשבעו אמונים למדינת ישראל וחוקיה - הם בוגדים שרוצים להשמיד את מדינת ישראל, זה לא אדם שמעורר אצלי איזשהו רגש של חמלה".

בעניין של החנינה השארת אותי בתמיהה אם אתה צודק או לא.
"אני לא נכנס לזה בכלל, אני לא רוצה להביע דעה. אתה שאלת אותי אם אין לי איזשהו חמלה או פרגון, אין לי שום פרגון".

אין לך גם לא חמלה כלפיו?
"לא. הוא לא חמל על מדינת ישראל. הרי אנחנו הולכים פה למערכת בחירות בסיבוב שלישי, תוך 11 חודשים או פחות, כתוצאה מדבר אחד, מהניסיון הנפשע של איש אחד, לגרור את כל המדינה כדי לייצר לעצמו איזשהו חבל הצלה - דבר שהוא כרוך בפגיעה חמורה ביותר באינטרסים הלאומיים והאסטרגיים שלנו. הוא גורר את המדינה למערכת בחירות שלישית ללא שום צורך וללא שום הצדקה, רק בגלל אינטרס אישי".

אריק שרון כבר אמר שהכול בפוליטיקה הוא אישי.
"אריק שרון בעצמו לא נהג כך, וכשמדובר בעניין אישי, בין זה לבין מה שקורה כאן בשנה האחרונה יש פער עצום בלתי נסבל ובלתי נסלח, ומי שאחראי לכך יבוא על עונשו. קודם כל הוא יבוא על עונשו בתוצאות של הבחירות. תהיינה בחירות בתהליך דמוקרטי והוא יפסיד בבחירות האלה ולא יוכל להיות ראש ממשלה, ולאחר מכן בכל העניינים האחרים שלו הוא יעסוק בזה, אני לא רוצה לעסוק בעניינים האחרים שלו".

מניסיונך וגם כמי שניהל מאבק משפטי קשה...
"לא כראש ממשלה".

...לא כראש ממשלה. נתניהו יוכל גם לנהל מדינה וגם לנהל מערכה משפטית?
"למה לך לשאול אותי? תשאל את נתניהו. הוא אמר שכשראש ממשלה נמצא בחקירה הוא כבר לא יכול לנהל מדינה, על אחת כמה וכמה כשהוא נתון בהליך משפטי. אני לא רוצה השוואות ברמה האישית בין כושר העמידה שלי לעומת כושר העמידה שלו, אבל מה זה חשוב".

לך על זה...
"אני מוותר על זה. אני משאיר את זה לציבור לשפוט ויש לי הרגשה שהציבור מבין ויודע. הציבור הישראלי לא מטומטם. מה שנעשה כאן זה מצב בלתי נסבל, התנהגות שגובלת בלא נורמלי של נתניהו והמקורבים לו מאוד, בראש ובראשונה, בני משפחתו, תוך הפצת שקרים, הסתה".

כלומר נתניהו ומשפחתו גובלים בלא נורמלי?
"בהתנהגות הציבורית שלהם בהחלט".