אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: DepositPhotos

חברות מעסיקות כיום מנהל רכש שינהל עבורם קשר יציב ויעיל עם ספקים הנותנים מענה לצורכי הארגון מבחינת חומרי גלם, סחורות או כל פריט סחיר אחר.

זאת באמצעות פיתוח ויישום של אסטרטגיות רכש ותוכניות עבודה ארוכות טווח.

אך האם, מעבר לחשיבות ניהול הקשרים האיתנים עם הספקים, מנהלי הרכש נדרשים לעבור הכשרות מתקדמות לשיפור התפקוד שלהם בארגון והבאתם להתייעלות מקסימלית?

לא מעט מעסיקים מפקפקים בהוצאה חשובה זו ומתלבטים האם ההכשרה באמת שווה את הזמן ואת ההשקעה עבור הארגון ?

במאמר זה אבחן את שני הצדדים של המטבע ואספק מבט כנה ומקיף על היתרונות והחסרונות, בכדי לסייע לכם המנהלים להחליט על הדרך האפקטיבית עבור העסק שלכם.

היתרונות של הכשרות בתחום הרכש

הכשרות בתחום הרכש, למשל קורס ניהול רכש, מציעות מיומנויות ניהול ספציפיות, מעניקות הבנה במושגים מתקדמים ומספקות למנהלי הרכש כלים שמסייעים להם למקסם את השקעותיהם, תוך יצירת מערכת תזרים מזומנים יעילה יותר בעת ניהול הרכש.

יתרונות נוספים של הכשרות מתקדמות כוללים:

  • הבנה גבוהה יותר של השפעת הרכש על כספי ארגון.
  • הפחתה פוטנציאלית בעלות חומרי הגלם והשירותים כתוצאה מיעילות מוגברת
  • אמון מצד מנהלי הרכש לתרום ליעדים האסטרטגיים
  • כישורים בינאישיים משופרים וכתוצאה מכך סביבת עבודה איתנה וציוותית
  • יכולת לסייע לעובדים אחרים באמצעות כישורי מנהיגות
  • קשר חזק ואיתן בין קבלנים לספקים

החסרונות של הכשרות בתחום רכש

למרות שההדרכות עשויות לזכות את העובדים ביתרונות עצומים עבור הארגון לאורך זמן, הן עדיין עולות כסף וגוזלת מהעובדים לא מעט זמן .

ארגונים נדרשים לפנות לאגף הכספים בכדי לבחון האם ההשקעה המיידית וקצרת הטווח משתלמת לטווח הארוך. כמו כן, חשוב להסתכל על העובדים המדוברים ומשך הזמן בו הם צפויים להמשיך בעבודתם.

כמו כן , יש גם לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:

  • המיומנויות הקיימות של מנהלי הרכש והערכה מוקדמת האם ההכשרה המדוברת בכלל נחוצה עבורם .
  • שיטות אימון אלטרנטיביות וחסכוניות יותר, שעשויות לעזור להתגבר על נקודות החולשה של מנהלי הרכש בלי הכשרה .
  • בדיקת שיטות מימון נוספות, כגון מלגות שיכולות להקל בעלויות בגין הכשרת העובדים.
  • התוצאות לטווח הרחוק וכיצד ההכשרות ישפיעו על התוכניות הללו.
  • הנכונות של העובדים להישאר בצוות לטווח הרחוק.

חברות מסוימות עשויות לדרוש מהעובדים הוכחת הכשרה, מידה של תוצאות אם תרצו, כדי להבטיח את החזרת ההשקעה הכוללת בהדרכה. ניתן לאסוף נתונים אלה על ידי מעקב אחר התוצאות הקיימות והחדשות של העובדים באמצעות ניהול ההתקדמות בעבודה במהלך ההדרכה ואחריה.

לסיכום , בעוד הכשרה יכולה לעזור למנהלי הרכש ליצור מערכת רכש יעילה יותר, הגדרתה כהכרחית עבור הארגון טמונה בתקציב וההעדפות האישיות של העומדים בראשו.

הכותבת היא מנכ"ל המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז. המכללה העסקית, עם למעלה מ-40 שנות ניסיון, מציעה מגוון רחב של קורסי מקצוע והעשרה בתחום: קניינות , ניהול רכש והספקה, יבוא יצוא, ניהול התפעול, לוגיסטיקה ומחסנים, יועצים עסקיים, עיצוב וניהול הפקת אירועים, ניהול כללי, ניהול פרויקטים, יעוץ עסקי, סחר בינ"ל, רכש ולוגיסטיקה, שיווק ומכירות, חשבונאות וכספים.