לוחם גדוד נחשון בעת המעצר אמש
לוחם גדוד נחשון בעת המעצר אמשצילום: דובר צה"ל

לוחמי גדוד נחשון של חטיבת כפיר עצרו בכפר נעלין מבוקש ערבי ומצאו בביתו אמצעי לחימה שהוחבאו היטב.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר סא"ל לירון אפלמן, מג"ד נחשון, על השיקולים מאחורי הפעולה ועל עבודת הגדוד לשמירה על הביטחון בגזרת חטמ"ר אפרים.

"מה שהיה לנו אתמול זה למעשה פעילות שמגיעה ממודיעין נגד בחור שהיה מעורב באירועי ירי, אירועים שהם בעיקרם פליליים, אבל מבחינתנו זה בחור שהוא מחזיק באמל"ח וגם היה מעורב בהמון המון אירועים של פריצות לבתים וגניבת רכבים", מסביר סא"ל אפלמן.

"אני לא מסתכל על זה כבסך הכל גנב, אני מסתכל על זה באופן חמור ביותר. אני בסוף מסתכל על פלסטינאי שחוצה את הגדר ופולש לבתים, גונב ציוד שהוא חיים של אנשים, ולא עלינו גם יכול לבצע מעשים שלא נדע. זה בחור שאתה גם יודע שהוא מעורב בסחר באמל"ח, שימוש באמל"ח. אני אומר לך, החבר'ה האלה עם פוטנציאל סיכון מאוד מאוד גבוה''.

אבל לא רק השיקול הביטחוני עומד לנגד עיניו. "אני רואה בזה גם משהו ערכי מאוד, שאני בסוף יודע לבוא ולשים את היד על אחרון הפורצים, שבאמצע הלילה מגיע ליישוב חשמונאים, פורץ לבית, והורס בית של משפחה, פולש לפרטיות של משפחה".

לוחמי גדוד 90 הגיעו לביתו של המבוקש לאחר הליכה רגלית שקטה אל תוך הכפר. "אתה בסוף מגיע אליו הביתה ממש בשלהי הלילה כדי באמת לוודא שרמת הערנות שלו נמוכה. צריך להגיד שהפליליסטים הם יותר חשדניים, ובדרך כלל אתה לא תראה אותם בבית, הם יותר חושדים שעכשיו יבואו לתפוס אותם", הוא מוסיף.

"ובסוף אתה מגיע ומבצע תנועה ארוכה, שקטה, רגלית, מגיע אליו הביתה, פורץ לו את הדלת, ממש תופס אותו והוא בכלל לא מבין מאיפה הכוח הגיע ותופס אותו. אני אומר בהיבט הרתעתי, כשאתה מגיע לבן אדם הביתה, נכנס אליו בלי שהוא שם לב - בהיבט ההרתעתי אתה עושה פה משהו מאוד משמעותי", מציין סא"ל אפלמן.

לאחר שצלחו לוחמי הגדוד את תפיסת המבוקש הפלסטיני, הם מצאו אמל"ח שכלל לא בטוח שהוא מחזיק ברשותו. "אנחנו יודעים שהבן אדם הזה קשור לאמל"ח", אומר סא"ל אפלמן, "וגם הייתה לנו הבנה שהאמל"ח לא נמצא ברשותו והוא כנראה מסתיר אותו באיזה מקום".

"אנחנו מטבענו לא מסגרת שמוותרת וכשיש לנו הזדמנות להביא הישג אנחנו לא מוותרים. הכוח בשטח לא מוותר, למרות שהוא כבר מחזיק את הבן אדם ולמרות שכבר נאמר לו שהוא כנראה לא מחזיק באמל"ח בבית, אך הכוח דבק במשימה, פותח ומחפש ובסוף מגיע לנשק מוסתר בתוך תיק בתוך מחסן, אקדח מסוג גלוק. בסוף זה עוד נשק שאני מונע ממנו להיות בידיים הלא נכונות וזה מבחינתי הישג עצום", הוא מוסיף בגאווה.

"נשק מוסתר בתוך תיק בתוך מחסן". הנשק שחשפו הלוחמים
"נשק מוסתר בתוך תיק בתוך מחסן". הנשק שחשפו הלוחמיםצילום: דובר צה"ל

סא"ל אפלמן סיפק הסבר כללי על פעילות הגדוד שבפיקודו בחטיבה המרחבית אפרים. "אנחנו אחראים על הגזרה מזה כארבעה חודשים. העבודה השוטפת מתחלקת בין מאמץ התקפי שהוא מאוד חזק, לבין מאמץ הגנתי. המאמץ ההגנתי הוא בעבודה השוטפת, הוא סביב הצירים וסביב היישובים שהכוונה המרכזית שלו היא קודם כל לשבש אירועי פח"ע. זה יכול להיות מהאבן, דרך הבקת"ב ועד פיגוע ירי. זאת עבודה שוטפת שמתבצעת כל יום.

"לצד המאמץ הזה יש מאמץ התקפי שהוא מאוד משמעותי. הגדוד פועל כמעט כל לילה בכפרים השונים בגזרה. בין אם זה על בסיס מודיעין משטרתי או מודיעין שב"כי, הגדוד פועל ומביא הישגים. הישגים זה מעצר של מבוקשים שדרושים למעצר על אירועים כאלה ואחרים - מזריקת אבנים ועד מעורבות בהתארגנות לביצוע פיגוע. בנוסף סריקות אמל"ח, שזה הגעה בסוף לאיתורים של חשודים בחיפוש אמל"ח בתוך המבנה. ושלוש זה פעילויות של לוחמה על גופי טרור, גופים שאיכשהו קשורים לטרור או לגורמים היו קשורים לטרור".

"יש פה גדוד נחוש", מסכם סא"ל אפלמן."אנחנו נעשה את כל מה שצריך גם בהגנה - כדי למנוע כמה שיותר אירועי טרור, אנחנו נמשיך לבצע פעילות התקפית שהיא משמעותית וייחודית, ונמשיך להביא הישגים מבצעיים כדי לצמצם כמה שיותר את יכולת האויב לבצע פיגועים או דברים אחרים".

"כשאני נמצא עם הגדוד שלי בגזרה, אני אעשה את הכל כדי שאנשים יוכלו ללכת לישון בלילה בשקט ולנהל אורח חיים תקין ובטוח", הוא הוסיף.