התמודדות עם מזיקים
התמודדות עם מזיקיםPIXABAY

מהם הדרכים איתם ניתן להתמודד עם מזיקים בחקלאות

מזיקים בחקלאות עלולים להיות מאוד מסוכנים לצמחים השונים. המזיקים יכולים לפגוע בצמחים ובעיקר לפגוע בפרנסה של החקלאי בשל כמות תוצרים קטנה יותר, מהכמות ההתחלתית שבה השקיע. באמצעות הדברה נכונה, ניתן לשמור על הצמחים השונים מפני מזיקים.

על אף שקיימים מגוון רחב של סוגי חרקים בסביבה חקלאית, הרי שלא מדובר במאבק אבוד מראש וניתן להיאבק במזיקים באמצעות שיטות הדברה שונות. רצוי ללמוד מראש אודות סוגי החרקים השונים, דרכי ההימנעות מהם בסביבה חקלאית וההדברה הרלוונטית לכל סוג של צמח.

כיצד מונעים ממזיקים להגיע לחקלאות

ישנן כמה פעולות שיש לנקוט בהן בכדי להימנע כמה שיותר מחלקים: ראשית כל, כדאי לבו7דד את חלל הגידול באמצעות רשת יתושים, צמצום הגעה של בעלי חיים שעלולים לשאת בפרווה שלהם מזיקים שונים לסביבה החקלאית וכן, הקפדה על היגיינה רצינית של החקלאי עצמו העובד בסביבה של התוצרת החקלאית. רצוי שהחקלאי יכנס לסביבה החקלאית עם בגדים נקיים, ידיים שטופות ועוד. מעבר לכך, חשוב מאוד להקפיד עד כמה שניתן על ניקיון בסביבה וכן, להדביר את החלל בצורה איכותית. ניתן לשלב גם מלכודות דבר במקום ובעיקר, חשוב מאוד להכיר את המזיקים העיקריים שיכולים לפגוע בתוצרת החקלאית, בכדי לדעת מהי דרך ההתמודדות הרלוונטית לכל מזיק.

סוגי מזיקים בחקלאות ודרכי התמודדות

הנה כמה סוגי מזיקים דומיננטיים ביותר בתחום החקלאות, אשר חשוב מאוד להכיר אותם בכדי להתמודד עימם היטב:

כנימות עלה- מדובר על סדרת חרקים ממחלקת הפשפשים המאופיינת בגפי פה דוקרניות וחדק בעל 4 פרקים לכל היותר. כנימות העלה ניזונים מנוזלי גוף של בעלי חיים או ממוהל צמחים. בישראל ישנם כמעט 400 סוגים של המזיקים הללו, כאשר לא מעט מהם מגיעים לגידולים חקלאיים או צמחי נוי ויכולים להזיק להם באופן משמעותי. הכנימות גורמות לתופעה של פייחת על העלים. הטיפול בכנימות העלה הוא שימוש בחומרי הדברה הקרויים: נימפאר או נימיקס.

חשוב להתמיד בשימוש בחומרים הללו, אם ידוע שהצמחים נגועים במזיקים מסוג זה על מנת להסיר הן את המזיקים עצמם והן את הביצים של המזיקים. עש הטבק- מדובר על חקרים אשר מוצצים את מוהל הצמח והם מצויים בגידולים חקלאיים בעיקר בעונות החמות כלומר: בחודשים יולי אוגוסט. גם במקרה של כנימת עש הטבק, הנזקים אשר נוצרים בצמחים אשר הוא מגיע אליהם הינם חמורים מאוד ויש צורך לזהות באופן מידי את הגעתם של המזיקים הללו אל הצמחים, לצורך מתן טיפול מהיר ויעיל.

טיפול בעש הטבק יכול להתבצע על ידי כל מוצר נגד מזיקים. באמצעות מוצר נבחר נגד מזיקים יש לרסס את המצע ואת העלים משני הצדדים ולחזור על התהליך לאחר 4-7 ימים. חשוב לדעת שבזמן הפריחה, יש לרסס בחומר אורגני בלבד. כנימה קמחית- סוג מזיק הכולל בו 300 מיני כנימות. הכנימה אשר מצויה בישראל יכולה לפגוע בחקלאות במשך על כנמת השנה. היא פוגעת בעיקר בחלקי הצמח הבוגרים. גם כינמת זו גורמת נזקים רבים לצמחים ויש לטפל בה בזמן.

טיפול בכנמת זו חייב להיות כימי מכיוון שהאופציות האורגניות לא משפיעות על כינמת זו. אקריות- אקריות הקורים מהוות מזיק משמעותי מאוד במגוון רחב של גידולים חקלאיים. האקראיות מוצצות את המוהל של תאי הצמח ועלולות לגרום לנזק רב לצמחים. יש צורך לזהות באופן מהיר את האקריות בכדי לטפל בהן. ניתן לטפל באקריות בחומר הדברה אורגני אשר קרוי: נימגארד.

כמובן שמלבד המזיקים הללו, ישנם עוד לא מעט מזיקים בעולם החקלאות. חשוב שמראש כל חקלאי יבצע את כלל הפעולות שיכולות למנוע מהמזיקים הללו להופיע, אך במידה והופיעו, יש לדאוג לטיפול באמצעות הדברה נכונה ויעילה, בהתאם לכל סוג של מזיק.