זירת אירוע הירי בג'רזי סיטי
זירת אירוע הירי בג'רזי סיטיצילום: יצחק וולנר

הרב קייפרס שמואל פוניי, ראש מועצת הרבנים הבינלאומית בשיקגו ומנהיג בולט בקהילת "השחורים העבריים" גינה את מבצעי הרצח במכלת הכשרה בג'רזי סיטי בשבוע שעבר.

פוניי ביקש להרחיק את עצמו מהתוקפים בג'רזי סיטי והדגיש שהאחראים לפיגוע לא היו חברים בזרם המרכזי של השחורים העבריים.

"מצער שהתקשורת משתמשת במושג ׳שחורים עבריים׳ ללא הבחנה כאילו מדובר בכינוי אחד שמתאים לכולם וזה בהחלט לא המצב", הוא אמר ביום ראשון. "הרבה יהודים אפריקנים-אמריקנים וכהי עור מאויימים על ידי הפושעים האלה״, הוסיף.

פוניי, שהוא בן דוד של הגברת הראשונה לשעבר מישל אובמה, חרג מהקו המרכזי של הרבנים בקהילת השחורים העבריים כשאימץ את עיקרי האמונה היהודים. הוא גם טיפח מערכת יחסים קרובה עם הקהילה היהודית האמריקנית.

בדבריו ציין פוניי כי הקהילה שלו "התמלאה עצב" על "המעשים המתועבים של יחידים מעורערים שעטפו את עצמם באנטישמיות ורטוריקה מלאת שנאה" וכי בני הקהילה שלו מתאבלים ביחד עם אחיהם היהודים.

״ישנם יהודים אפריקנים, אפריקנים-אמריקאים וכהי עור העשויים להשתמש בביטוי 'עברי' או 'ישראלי', אבל אנחנו לא קבוצת שוליים בדלנית", הוא הוסיף. "אנו לא רוצים להיראות כקבוצת שוליים המאמינה בנרטיב שקרי בגלל שאנחנו שחורים ומטיפים ליהדות; אנו יהודים המונחים על ידי התורה".

היורים, אשר זוהו כדיוויד אנדרסון ופרנסין גרהאם, רצחו ארבע בני אדם, בהם שני יהודים חרדים, מינדי פרנץ ומשה דוייטש, כאשר תקפו את הסופרמרקט הכשר ב-10 בדצמבר. קודם לכן הם הרגו שוטר בבית קברות סמוך.